Recent, Comisia Europeană a propus Consiliului Uniunii Europene proiectele cadrelor de negocieri cu Moldova și cu Ucraina, relatează EU NEIGHBOURS east, după ce Consiliul a luat decizia în decembrie 2023 de a deschide negocierile de aderare cu ambele țări, transmite IPN.
Potrivit unui comunicat al instituției europene, Comisia va prezenta Consiliului un raport cu privire la progresele înregistrate de ambele țări privind aplicarea recomandărilor cuprinse în raportul Comisiei privind extinderea UE din 8 noiembrie.
„Luptând pentru supraviețuire timp de mai bine de doi ani, Ucraina a demonstrat o rezistență și un angajament uimitor și a făcut progrese semnificative în direcția aderării la UE. Și Moldova, în ciuda atacurilor hibride ale Rusiei, a făcut progrese și în reformele de aderare la UE, și a demonstrat o rezistență impresionantă, a declarat Înaltul Reprezentant al UE Josep Borrell. „Prezentarea proiectelor de documente-cadru pentru negocierile privind Moldova și Ucraina este un pas înainte în acest proces”, a spus el
Sursa amintește că documentul de reglementare a negocierilor stabilește orientările și principiile pentru negocierile de aderare la UE cu fiecare țară candidată. Proiectul elaborat de Comisia Europeană prevede ca Ucraina și Moldova să adopte pe deplin legislația UE, vizează principiile care guvernează negocierile de aderare; conținutul negocierilor și procedura de negociere.
Urmează ca și Consiliul UE să înceapă o discuție internă a acestui cadru. Odată adoptată de Consiliu, Președinția Consiliului UE va prezenta poziția convenită a UE la o primă conferință interguvernamentală cu fiecare țară. Evenimentele vor marca începutul oficial al negocierilor privind aderarea țărilor la UE. Cadrul de negocieri va fi, de asemenea, făcut public la această etapă, stipulează Bruxellessul.
Pe de altă parte, Radio France International anticipează că țările UE vor trebui să aprobe în unanimitate închiderea fiecărui din cele 31 de capitole de negociere, împărțite în 6 grupuri tematice, lucru deloc ușor.
Cadrul de negociere precizează în mod explicit că ritmul negocierilor de aderare a celor două țări va depinde de progresul lor în acest domeniu și va fi luat în considerare în deciziile privind deschiderea și închiderea capitolelor de negociere.
„Cu alte cuvinte, se spune în document, chestiunile legate de statul de drept, respectarea drepturilor minorităților și lupta împotriva corupției pot bloca negocierile, de exemplu, în capitole despre politica regională, dreptul societăților comerciale, libertatea de circulație sau educație și cultură”.
Acest domeniu va fi singurul deschis și monitorizat pe toată durata negocierilor. Sistemul de supraveghere permanentă este menit să ofere „timp suficient pentru a stabili legislația necesară, instituțiile și un istoric solid de implementare înainte de încheierea negocierilor”.
Există, de asemenea, o procedură specială modelată după procedura art. 7. din Tratatele UE, de care au „beneficiat” deja Polonia și Ungaria.
În cazul unei „încălcări grave și persistente a valorilor pe care se întemeiază Uniunea”, Comisia poate recomanda suspendarea negocierilor de aderare.
În plus, CE poate aplica sancțiuni sub forma întârzierii negocierilor (de exemplu, retragerea recomandării de a închide un anumit capitol) în cazul unei „stagnări sau regresii grave sau pe termen lung în implementarea reformelor statului de drept” sau „într-o situație în care progresul în cadrul grupului „Fundamente” rămâne semnificativ în urma progresului în alte domenii.
Acest tip de formule se mai găsea în documentele Comisiei prin 2002 sau 2003, referitor la România care a închis într-un final negocierile cu UE doar în 2005.
Un alt tip de sancțiuni poate fi chiar privarea de sprijinul financiar al UE. „Sfera și intensitatea asistenței financiare pot fi, de asemenea, reduse, cu excepția sprijinului societății civile”, se arată în document.
Restul regulilor pentru negocierile de aderare sunt foarte asemănătoare cu cele aplicate țărilor anterioare care au solicitat aderarea la UE, scrie sursa citată.