Jurnalişti şi experţi analizează comportamentul radiodifuzorilor moldoveni
Asociaţia Presei Electronice din Moldova (APEL) desfăşoară o conferinţă marţi şi miercuri (2-3 iunie) la care jurnalişti şi experţi analizează felul în care s-au comportat radiodifuzorii moldoveni înainte, pe durata şi după alegerile din 5 aprilie, transmite Info-Prim Neo.
APEL organizează conferinţa în cadrul proiectului „Monitorizarea prezenţei actorilor politici/electorali la principalele canale de televiziune în perioada preelectorală, electorală şi postelectorală a alegerilor parlamentare 2009”, susţinut de Delegaţia Comisiei Europene în Moldova şi realizat în perioada campaniei electorale sub auspiciile Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte – Coaliţia 2009.
Dezbaterile electorale au fost unul din subiectele discutate aprins la eveniment. Vorbitorii au încercat să decidă asupra unor criterii pe baza cărora să fie selectaţi participanţii la dezbateri. Doi candidaţi independenţi în alegerile parlamentare recente, Ştefan Urâtu şi Sergiu Banari, au susţinut ideea că participanţilor independenţi trebuie să li se ofere spaţiu TV la fel ca şi partidelor politice. Directorul TV7, Anatol Golea, a spus că televiziunile care îşi asigură existenţa din publicitate nu-şi pot permite să dea pe post emisiuni care le-ar scade rating-ul, sugerând că dezbaterile cu independenţi ar face anume acest lucru.
„În campania electorală am avut o inflaţie de dezbateri”, a spus parlamentarul din partea Alianţei Moldova Noastră, Victor Osipov. „Concepţia de organizare a dezbaterilor (adoptată de Consiliul Coordonator al Audiovizualului -n.r.) a fost gândită pentru a compromite ideea de dezbateri”, spune el.
Directorul executiv al Asociaţiei pentru Democraţie Participativă ADEPT, Igor Boţan, a vorbit despre felul în care lucrează ceea ce el a numit „holding-ul media”, referindu-se la grupul de organe de presă care susţin Partidul Comuniştilor. „Pe 2 aprilie Comisia Europeană atenţiona cu privire la partizanatul practicat de holding-ul media”, a spus Boţan care vede o legătură între comportamentul mediile pro-PCRM şi izbucnirea revoltelor de la 7 aprilie.
Directorul executiv al Institutului pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale (IDIS) Viitorul, Igor Munteanu, s-a referit la activitatea radiodifuzorului public „Teleradio-Moldova”. El a fost ales de parlament în funcţia de membru al Consiliului de Observatori al acestei companii. „40% din contribuţiile salariale în cadrul companiei sunt plătite sub formă de ajutoare”, a spus Munteanu, care a sugerat că „ajutoarele” sunt oferite în dependenţă de loialitate faţă de guvernanţi. „Unii angajaţi de la această companie lucrează cu 700 lei pe lună, iar alţii primesc 10 mii de lei”, a spus el.
Rezultatele monitorizărilor, politicile editoriale ale radiodifuzorilor, prezenţa concurenţilor electorali la radio şi televiziune, realizarea dreptului cetăţenilor la informare obiectivă şi comportamentul autorităţilor responsabile de reglementarea şi supravegherea reflectării campaniei în audiovizual au trezit opinii diverse şi contradictorii în societate, se spune într-un comunicat lansat de APEL. Pentru a analiza procesul electoral cu participarea tuturor părţilor implicate, APEL organizează dezbaterile publice privind experienţa reflectării campaniei electorale la posturile de televiziune din Moldova cu genericul „Lecţii învăţate şi lecţii de învăţat”.