Instanţa de judecată urmează să se pronunţe miercuri, 16 noiembrie, pe marginea deciziei Consiliului municipal Chişinău, de acum doi ani, de a obliga consumatorii să plătească pentru volumele de apă care rezultă din diferenţa indicatorilor contoarelor pentru întregul bloc locativ şi apometrele individuale, din apartamente. Decizia a fost contestată în instanţă de către Inspectoratul Principal de Stat pentru Supravegherea Pieţei, Metrologie şi Protecţie a Consumatorilor, după numeroase plângeri ale consumatorilor. „Am atacat decizia în cauză încă în octombrie 2010. Dar, cu părere de rău, un an de zile s-a tărăgănat. Dosarul a umblat toate instanţele. Au fost 3 şedinţe, pe data de 7 noiembrie a fost ultima şedinţă, iar (astăzi) pe 16 noiembrie trebuie să fie pronunţată hotărârea primei instanţe. Nu ştim care va fi, însă sper că în favoarea consumatorilor. În caz contrar, vom ataca la Curtea de Apel”, a declarat pentru Info-Prim Neo Alexandru Cuzimuc, şeful Inspectoratului. Alexandru Cuzimuc este de părere că municipalitatea trebuie să aprobe un tarif distinct la apă, care să includă şi instalarea contoarelor cu precizie înaltă, dar în niciun caz să nu includă diferenţa de pe contoarele de apă în facturile consumatorilor. Până să fie contestată decizia CMC per ansamblu, au avut loc mai multe procese în cauze individuale. În unele cazuri consumatorii aveau câştig de cauză, în altele pierdeau procesul. „Au fost aproape 100 de plângeri şi era foarte straniu că într-un caz câştigam, iar în altul pierdeam. Deci, un judecător lua în consideraţie o lege, iar altul – alta. Când am văzut că vin atâtea petiţii am atacat toate hotărârile ilegale în judecată, ca judecata să decidă până la urmă cine are dreptate: noi cu legislaţia ori ei că au pierderi şi vor să pună pe seama consumatorilor”, a declarat Alexandru Cuzimuc. Potrivit lui Alexandru Cuzimuc, legea stipulează că furnizorii care prestează anumite servicii trebuie să vină cu propriile posibilităţi de măsurare. Dacă SA „Apă-Canal Chişinău” doreşte să estimeze corect volumele de apă consumate, trebuie să încheie contracte cu fiecare consumator în parte şi să instaleze mijlocul de măsurare pe care el îl consideră corect şi, după aceasta, să colecteze banii în baza indicatorilor contoarelor. Întreprinderea va suferi pierderi doar la instalare. Aceste pierderi urmează să fie incluse în tariful distinct. Alexandru Cuzimuc susţine că un contor defect sau cu precizie joasă poate arăta nu doar un volum mai mic decât cel real, ci şi invers, unul mai mare, şi atunci consumatorii sunt impuşi nejustificat să plătească mai mult. Acum o săptămână, Primăria municipiului Chişinău a anunţat că în facturi, suplimentar la volumele de apă contorizate de apometrele individuale, se va mai adăuga câte un metru cub de apă rece şi unul de apă caldă, pentru a compensa pierderile ce rezultă din diferenţa de volum înregistrată la intrarea în bloc şi suma consumului declarat în baza datelor apometrelor din apartamente. Potrivit calculelor preliminare, facturile pentru noiembrie vor fi în medie cu 50 de lei mai mari. Directorul general al SA „Apă-Canal Chişinău”, Constantin Becciev, a declarat că pierderile pe care le înregistrează întreprinderea pe seama diferenţei de volum se estimează la sute de milioane de lei anual şi acest lucru se întâmplă pentru că 95 la sută dintre consumatori ar avea apometre cu precizie joasă. Solicitat de Info-Prim Neo, viceprimarul Vlad Coteţ, a declarat că decizia CMC (contestată în instanţa de judecată) nu a fost aplicată, deoarece mulţi dintre consumatori refuzau să achite cotă aparte şi acum s-a decis ca această decizie să fie reiterată prin dispoziţia primarului general.