Până în anul 1918 populația din Basarabia era ținută în analfabetism și ignoranță totală și era promovat mitul eliberării basarabenilor de sub jugul turcesc. Opinia aparține istoricului Ion Negrei și a fost exprimată în cadrul dezbaterii publice la tema „Pericolul contemporan al mitologizării anului 1812”, organizată de Agenția de Presă IPN. Istoricul mai spune că teoria potrivit căreia Basarabia era eliberată de sub jug turcesc și adusă sub protecția bisericii ortodoxe ruse a fost una falsă, întrucât niciodată otomanii nu au încercat islamizarea bisericii din Principatul Moldovei.
Potrivit istoricului Ion Negrei, propaganda imperială rusă prezenta anexarea teritoriilor ca pe o eliberare de sub dominația otomană și o aducere în luminata protecție a Bisericii Ortodoxe Ruse. Totuși, acest argument nu corespundea realității istorice: biserica din Basarabia nu a fost supusă islamizării în perioada dominației otomane. Basarabia și-a păstrat autonomia religioasă, iar biserica locală a rămas independentă de influențele otomane, spune istoricul.
„N-au existat politici de interes național în Basarabia. S-a introdus învățământul în limba rusă și efectul lui a fost acele 10% de alfabetizare la care am ajuns către 1917-1918. Populația a fost ținută în analfabetism, în ignoranță totală. Mitul eliberării explicat de ruși era următorul: populația a fost eliberată de sub jugul turcesc și adusă sub luminata protecție a bisericii ortodoxe ruse, care era creștină. Populației i se explica faptul că a fost eliberată de musulmani și a fost adusă în sânul bisericii ortodoxe ruse. Dar aici este un moment, niciodată biserica din Moldova din perioada medievală nu a fost supusă islamizării. Biserica a fost liberă, îi avem pe mitropoliții Varlaam, Dosoftei, ei erau liberi în exercitarea atribuțiilor lor. Otomanii nu se amestecau în treburile bisericești. Noi n-am fost islamizați. Totuși, pe segmentul religios, mitul eliberării a prins foarte bine”, a spus Ion Negrei.
Istoricul a explicat că în 1912 în Basarabia a fost sărbătorit Centenarul anexării Basarabiei la Imperiul Rus. Această sărbătoare a fost organizată de biserică, cu scopul de a sublinia legăturile dintre Basarabia și Rusia și de a promova politica de rusificare în regiune.
„În 1912 s-a sărbătorit foarte pompos, aici, în Basarabia, Centenarul Unirii cu Rusia. În 1912 au avut loc sărbători, dar ele erau organizate doar la nivelul bisericii. S-a încercat atunci să se ridice și un monument al Țarului Alexandru I, în timpul căruia a fost anexată Basarabia. Dar nu le-a reușit să creeze un eveniment masiv. Biserica a organizat tedeum-uri și atât. În 1912 majoritatea intelectualității românești din Basarabia a stat într-o parte și doar a privit evenimentele. Presa constata doar că au serbat rușii sărbătoarea anexării Basarabiei”, a mai spus istoricul Ion Negrei.
Ion Negrei a explicat că în 1940 Basarabia a fost ocupată de Uniunea Sovietică ca urmare a ultimatumurilor adresate României în contextul Pactului Ribbentrop-Molotov, semnat în 1939 între Germania nazistă și URSS stalinistă. De această dată s-a dorit eliberarea populației basarabene, nu a teritoriului, a punctat istoricul.
„Dar în 1940 apare mitul eliberării poporului moldovenesc, nu a Basarabiei. Trebuia să se facă distincția dintre populația românească, care era eliberată și rușii o numeau moldoveni ocupați în cadrul României. Atunci deja accentul s-a pus pe aspectul etnic și se formează Republica Sovietică Socialistă Moldovenească cu popor moldovenesc. S-au schimbat accentele”, a explicat istoricul Ion Negrei.
Dezbaterea publică la tema „Pericolul contemporan al mitologizării anului 1812” este organizată în cadrul ciclului de dezbateri „Dezvoltarea culturii politice în dezbateri publice”. Agenția IPN desfășoară acest ciclu cu sprijinul Fundației germane Hanns Seidel.