Învăţământul superior din stânga Nistrului îl imită pe cel sovietic, studiu

La circa 100 de km de capitala Republicii Moldova, pe o arie destul de extinsă, necontrolată de autorităţile constituţionale, există un sistem de învăţământ total diferit de cel practicat pe teritoriul ţării din dreapta Nistrului. Acesta de fapt imită sistemul sovietic în miniatură. La această concluzie a ajuns Veaceslav Bârdan, şef de catedră la Universitatea Tehnică şi autorul studiului „Explorarea beneficiilor şi oportunităţilor procesului de la Bologna pentru promovarea proiectelor comune în domeniul educaţiei între ambele maluri ale Nistrului”, făcut public în cadrul unei mese rotunde organizate de Asociaţia pentru Politică Externă, transmite IPN.

Veaceslav Bârdan susţine că până în prezent, dat fiind faptul că sistemele educaţionale în şcolile superioare de pe ambele maluri ale Nistrului sunt total diferite, asigurarea unei mobilităţi academice pe intern este practic imposibilă, nemaivorbind de mobilitatea la nivel internaţional. La acestea se adaugă şi nerecunoaşterea actelor de studii eliberate de partea transnistreană.

Autorul studiului vine cu propuneri pentru îmbunătăţirea situaţiei în acest domeniu, iar pentru început se propune lansarea unor acţiuni comune pentru combaterea stereotipurilor legate de profesorii din stânga Nistrului, că nu ar fi profesionişti sau că ei sunt separatişti. Aceste acţiuni ar putea fi implementate prin prelegeri publice sau schimb de experienţă, discuţii pe diferite teme, dar fără tentă politică. De asemenea, se propune să fie elaborate în comun articole ştiinţifice şi proiecte de cercetare.

Veaceslav Bârdan mai consideră că studenţii din stânga Nistrului trebuie să poată beneficia de burse de mobilitate la fel ca şi cei de pe malul drept. Totodată, noul Cod al Educaţiei, pus în discuţie în Parlament, ar urma să aibă un rol important în apropierea sistemelor de învăţământ de pe ambele maluri ale Nistrului.

Autorul studiului remarcă faptul că în cadrul Universităţii „Taras Şevcenko” de la Tiraspol grupele cu limba de instruire română devin tot mai mici şi mai puţine la număr, ceea ce este perceput ca o asimilare a populaţiei cândva majoritare din regiune, iar unul din instrumentele eficiente utilizate în acest scop este învăţământul superior. Veaceslav Bârdan consideră că pasivitatea autorităţilor de la Chişinău în acest domeniu contribuie la îndepărtarea continuă a malurilor Nistrului, or, relaţiile bine chibzuite în acest domeniu ar putea duce la o apropiere.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.