Republica Moldova mai are de parcurs o cale lungă până la eficienţa procesului Bologna în sistemul universitar. Aceasta este concluzia experţilor de la IDIS „Viitorul”, dedusă în urma elaborării studiului „Sistemul de învăţământ superior din Republica Moldova în contextul Procesului Bologna: 2005-2011”, transmite Info-Prim Neo. Principalul obiectiv al studiului a fost evaluarea situaţiei curente a învăţământului superior din Republica Moldova în contextul participării la implimentarea obiectivelor procesului Bologna. Potrivit acestui studiu, trecerea la nouă structură în învăţământul superior încă nu a dat rezultatele aşteptate, iar majoritatea normelor şi valorilor procesului Bologna nu au obţinut o largă răspândire în sistemul de învăţământ superior. În prezentarea situaţiei actuale a învăţământului universitar din ţară, experţii au evidenţiat lipsa unei agenţii autonome de acreditare şi evaluare a universităţilor, finanţarea arbitrară, fără luarea în calcul a necesităţilor reale ale universităţilor, autonomia universitară deficitară, existenţa mai multor neclarităţi privind şcolile doctorale şi alegerea disciplinelor opţionale. Printre cele mai importante abateri de la normele procesului Bologna, pe care le înregistrează sistemul de învăţământ superior din Moldova, a fost evidenţiată neinstituirea studiilor de doctorat drept cilcul III şi confuziile din sistemul de credite transferabile. Experţii remarcă şi faptul că dacă mobilitatea interuniversitară este una dificilă, dar realizabilă graţie unor programe UE, atunci mobilitatea internă lipseşte cu desăvârşire, fapt ce de asemenea contravine prevederilor procesului Bologna. În scopul apropiereii sistemului de învăţământ superior din Moldova de prevederile procesului Bologna, experţii propun definitivarea cât mai rapidă a proiectului Codului Educaţiei şi propunerea acestuia Parlamentului spre adoptare. Acest Cod urmează să descentralizeze procesul de finanţare a cercetării ştiinţifice, dar şi să traseze în mod clar nivelele de educaţie, reducând concurenţa între ele. Studiul mai recomandă informarea studenţilor despre opţiunile de mobilitate academică, dar şi semnarea acordului de colaborare între universităţi în acest domeniu, fapt care ar asigura calitatea studiilor. La capitolul finanţare bugetară, experţii propun aşa-numita „finanţare per student”, în baza unor prognoze comeptente. Viceministrul educaţiei, Loretta Handrabura a apreciat elaborarea studiului „Sistemul de învăţământ superior din Republica Moldova în contextul Procesului Bologna: 2005-2011” şi a menţionat că Ministerul se va conduce pe viitor de recomandările experţilor IDIS „Viitorul”. Studiul a fost elaborat la iniţiativa şi cu susţinerea financiară a Programului Buna Guvernare al Fundaţiei Soros-Moldova şi de către experţii Institutului pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale (IDIS) „Viitorul”.
Învăţământul superior din Moldova nu corespunde normelor procesului Bologna, experţi
-
loretta handrabura despre studiul realizat de expertii idis.mp3
- 0