Moldova a înregistrat progrese în ultimii ani în domeniul educației, în special în ceea ce ține de incluziunea copiilor cu dizabilități în școli. Ca rezultat, a crescut numărul copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES) în instituțiile de învățământ. Constatările aparțin unui studiu realizat de UNICEF în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării, transmite IPN.
Studiul se bazează pe discuții de grup și interviuri aprofundate. Acesta arată că a crescut numărul îngrijitorilor care cred că locul copiilor cu CES este în școală sau grădință – 40% în 2024, față de 6% în 2007. Rata de acceptare a copiilor cu diferite tipuri de dizabilități în instituțiile de învățământ este mai mică în cazul copiilor cu dizabilități mintale.
Cele mai mari reticențe sunt față de copiii cu dizabilități intelectuale severe sau cei cu un comportament agresiv, care pot pune în pericol siguranța altor copii și comportamentul cărora este dificil de gestionat. O bună parte dintre participanții la studiu, în special cadrele didactice, s-au pronunțat pentru integrarea selectivă a copiilor cu CES în instituțiile de învățământ.
Studiul mai arată că atât îngrijitorii, cât și cadrele didactice participante la studiu susțin că școlile nu sunt suficient de pregătite pentru acceptarea copiilor cu CES, chiar dacă tendințele în timp se schimbă, dar este o schimbare foarte lentă. Se stă relativ bine la capitolul atitudine și toleranță a personalului față de copiii cu CES și rău sau foarte rău la capitolul condiții tehnice pentru ei.
Ministrul educației și cercetării, Dan Perciun, a declarat că urmează majorări salariale foarte bune la Centrului Republican de Asistență Psihopedagogică (CRAP) din 2025, ceea ce ar trebui să asigure acoperirea cu cadrele necesare la nivelurile raioanelor.
La fel, s-a realizat o achiziție de dispozitive asistive pentru copiii cu dizabilități severe de vedere și auz. La fel, sa-a creat cadrul legal pentru unitățile incluzive și obiectivul este de a deschide câteva astfel de unități anul viitor.
Maha Damaj, reprezentantă de țară UNICEF în Republica Moldova, declarat că studiul reflectă dedicarea colectivă pentru înțelegerea și îmbunătățirea incluziunii copiilor cu nevoi educaționale speciale în școlile obișnuite, evaluând politicile, practicile și atitudinile. Numărul elevilor cu CES s-a dublat în ultimul deceniu, iar încurajator este faptul că 95% din elevi sunt integrați în școlile de masă. În opinia sa, acești copii nu trebuie văzuți ca o povară, dar ca copii care pot învăța alături de colegii lor.