Instituțiile de învățământ profesional tehnic din Moldova sunt mai bine pregătite să activeze în condițiile COVID-19. Elevii, asistenții medicali și profesorii din ÎPT au participat în cadrul unui amplu program de instruire cu privire la desfășurarea procesului educațional în condițiile situației epidemiologice de COVID-19, transmite IPN, cu referire la unui comunicat de presă al UNFPA
Potrivit comunicatului, sesiunile s-au axat pe formarea competențelor profesionale în asigurarea securității procesului educațional în instituțiile respective, depistarea precoce și măsurile necesare în cazul unui eventual focar. Specialiștii au fost informați cum să realizeze procesul educațional în condiții de pandemie, iar elevilor li s-au explicat modelele de comportament adecvat în instituția de învățământ, la domiciliu, în comunitate.
Corina Costiuc, psiholog școlar în cadrul Școlii Profesionale din or. Cupcini, Edineț, a menționat că, după instruire, împreună cu asistenta medicală, au organizat o ședință instructiv-metodică cu toate cadrele didactice din școală, unde le-au adus la cunoștință informațiile și recomandările privind activitatea în contextul pandemiei COVID-19. „Am discutat despre protejarea personală, despre comportamentul profesorilor în raport cu elevii, în clasă, la repaus, în cantină, în cămin, la lecțiile practice, despre efectuarea triajului la toate intrările etc. și coordonăm și monitorizăm ca toate aceste reguli să fie respectate și aplicate” a spus Corina Costiuc.
Elena Tipa, asistentă medicală, Școala profesională Nisporeni, a subliniat că este foarte important modul de comunicare cu ceilalți, cum le sunt prezentate anumite informații. „Uneori, dramatismul în comunicare poate stresa interlocutorul, creând o stare de panică. Această instruire m-a învățat cum să am o comunicare mai eficientă cu elevii, pe care pot acum să-i conving mai ușor să ne ajutăm reciproc respectând reguli simple, dar eficiente. De asemenea, pot face echipă bună cu profesorii pentru a încerca stoparea răspândirii acestui virus, creând o comunitate mai mare de oameni responsabili în adoptarea unor comportamente sănătoase”, a menționat Elena Tipa.
Și elevii care au participat la instruire consideră că aceste cursuri au fost utile pentru ei. Ludmila Muntean, elevă la Colegiu ,,Vasile Lupu” din Orhei susține că a aflat multe lucruri noi, care i-au schimbat viziunea față de miturile și informația falsă oferită de unele surse mass-media cu privire la pandemiei COVID-19.
Dmitrii Iacobuță, elev la Colegiul Politehnic din mun. Bălți crede că inițiativa a fost realizată la timpul și momentul potrivit, spre informarea unui număr mare de elevi înainte de începerea noului an școlar. „Am învățat regulile de comportament în instituția de învățământ. Informația prezentată mă va ajuta să respect regulile și să informez alți colegi, părinți, prieteni”, a spus elevul.
Ca parte a aceleiași inițiative, cu sprijinul UNFPA, a fost elaborat Ghidul elevului/elevei din învățământul profesional tehnic în contextul situației epidemiologice cu COVID-19, care a fost distribuit în toate instituțiile ÎPT din țară.
Actualmente în instituțiile de învățământ profesional tehnic din Moldova își fac studiile peste 40 000 de elevi, iar în condițiile COVID-19, studiile au loc atât în regim online, cât și în sălile de curs.