Iniţiativa Civică pentru un Parlament Curat verifică concurenţii electorali
Iniţiativa Civică pentru un Parlament Curat va monitoriza listele partidelor politice pentru alegerile din 28 noiembrie. Campania ,,Cunoaşte-ţi candidatul” a fost lansată pe 5 octombrie pentru a informa cetăţenii despre candidaţii electorali care nu întrunesc criteriile de integritate morală şi încurajând cetăţenii cu drept de vot să aleagă candidaţii necompromişi, transmite Info-Prim Neo.
Directorul Centrului de Investigaţii Jurnalistice, Cornelia Cozonac, a declarat că în campania trecută 56 de persoane au intrat în aşa-numita „listă neagră”, dar, din păcate, liderii politici nu au ţinut cont de ea.
,,Noi nu suntem judecători şi nu vom da verdicte. Misiunea noastră este de a informa cetăţeanul ca el, cu aceste cunoştinţe pe care i le punem noi la dispoziţie, să poată face o alegere corectă”, a declarat directorul executiv al Asociaţiei Presei Independente, Pentru Macovei.
Iniţiativa Civică pentru un Parlament Curat va analiza candidaţii în baza a 7 criterii.
Primul criteriu sunt declaraţiile de avere, inclusiv vor fi comparate costurile declarate şi cele de piaţă ale bunurilor din proprietatea candidaţilor şi a familiei acestora.
Un alt criteriu este utilizarea resurselor administrative în interes personal sau de partid, adică maşina de serviciu, fondurile instituţiei şi alte bunuri.
Cel de al treilea criteriu va fi maladministrarea, adică administrarea defectuoasă a funcţiilor publice sau a celor private pe care candidatul le-a ocupat înainte de a se lansa în alegeri.
Amenzile neachitate de candidaţi pentru parcarea maşinilor în locuri interzise, sau plata cu întârziere a impozitelor va fi cel de al patrulea criteriu de monitorizare.
Încă un criteriu va fi comportamentul împotriva statului de drept, dat fiind faptul că mulţi dintre candidaţi au fost sau sunt încă deputaţi în Parlamentul Republicii Moldova şi au iniţiat proiecte de legi care au fost catalogate de experţi ca fiind coruptibile sau poartă caracter personal sau de grup.
Criteriul număru şase se va referi la imaginea publică a candidatului, deoarece mulţi dintre ei au fost subiectul unor scandaluri în ultimii doi ani. Ultimul criteriu de monitorizare va cuprinde traseismul politic al candidaţilor.
Proiectul este finanţat de Fundaţia Soros Moldova şi are un buget de 78 de mii de dolari. În total vor fi tipărite 200 mii de broşuri care vor fi distribuite gratuit.