Pe parcursul anului trecut Guvernul a continuat implementarea Strategiei de dezvoltare a societăţii civile pentru anii 2012-2015. Ca urmare, organizaţiile acesteia au putut menţine un dialog activ cu autorităţile şi au continuat să consolideze participarea cetăţenilor la procesul de consultări privind numeroase modificări ale unor legi şi politici, inclusiv Legea cu privire la asociaţiile obşteşti, Legea fundaţiilor, Legea 2%, Legea privind îndemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă şi alte prestaţii de asigurări sociale, precum şi pachetul de legi anti-corupţionale, transmite IPN cu referire la Indexul sustenabilităţii organizaţiilor societăţii civile 2014 - Republica Moldova, publicat de Centrul de Instruire şi Consultanţă Organizaţională, cu sprijinul Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID).
În anul 2014, Ministerul Justiţiei a înregistrat cu 998 de organizaţii mai puţine, în comparaţie cu anul 2013. În octombrie 2014, în Registrul de Stat al Organizaţiilor Necomerciale erau înregistrate 9225 de organizaţii. Cadrul legislativ al OSC-urilor a evoluat în 2014. Au fost adoptate noi acte legislative şi normative, iar implementarea legilor existente s-a îmbunătăţit prin crearea mecanismelor şi pârghiilor necesare.
Capacitatea organizaţională a continuat să crească în 2014, deoarece OSC-urile au început să considere dezvoltarea organizaţională drept o necesitate reală, nu doar o cerinţă a donatorilor. Acum, OSC-urile acordă mai multă atenţie gestionării, regulilor şi procedurilor interne, precum şi distincţiilor corespunzătoare dintre funcţiile manageriale şi administrative şi funcţiile de guvernare. Totodată, OSC-urile au început să-şi amelioreze legitimitatea prin implicarea reprezentanţilor autorităţilor publice locale, mediului de afaceri şi comunităţii în guvernarea şi managementul organizaţional.
În 2014, FHI 360 şi Centrul European pentru Drept Necomercial (ECNL) au lansat un nou program finanţat de USAID în Republica Moldova, care oferă asistenţă pentru dezvoltare organizaţională OSC-urilor. De asemenea, Fundaţia Est-Europeană şi Organizaţia Suedeză pentru Ajutor Umanitar Individual - Moldova au sprijinit în 2014 capacităţile organizaţionale ale OSC-urilor, prin asistenţă la elaborarea politicilor interne, instruirea personalului şi consolidarea abilităţilor profesionale.
Schimbări considerabile la nivel de management al resurselor umane în OSC-uri nu s-au înregistrat în 2014. Retenţia personalului competent continuă să fie o problemă. Managerii OSC-urilor încheie, de obicei, contracte civile (de prestare servicii) cu persoane fizice, în loc să angajeze personal cu normă completă în baza legislaţiei muncii. Astfel, mulţi angajaţi nu beneficiază de asigurare socială şi alte beneficii garantate de legislaţia muncii (pachet social). Majoritatea OSC-urilor din Moldova apelează la voluntari pentru a implementa programe şi proiecte. Viabilitatea financiară a OSC-urilor s-a îmbunătăţit în 2014. A sporit diversificarea resurselor financiare. În special, instituţiile Guvernului au început să achiziţioneze servicii de la OSC-uri şi să le aloce mai multe resurse.
Mai există o altă modalitate de susţinere din partea Guvernului. De exemplu, Compania Naţională de Asigurare în Medicină acordă suport financiar Fundaţiei Filantropice Medico – Socială „Angelus Moldova” în menţinerea serviciilor paliative de îngrijire. Ministerul Tineretului şi Sportului acordă în continuare granturi mici OSC-urilor de tineret, prin intermediul Fondului pentru Tineri, care activează în toate raioanele din Moldova. Finanţarea din partea sectorului privat provine în special de la companiile de telecomunicaţii şi susţine acţiuni de caritate, de regulă, în timpul campaniilor organizate de Paşti şi de Crăciun.