Incluziunea copiilor cu cerinţe educative speciale este benefică, specialişti
Incluziunea copiilor cu cerinţe educative speciale (CES) în instituţiile de învăţământ general ar duce la îmbunătăţirea vieţii acestor copii şi totodată ar aduce beneficii instituţiei incluzive. De această părere sun mai mulţi profesori de la Liceul Teoretic „Boris Dânga” din Criuleni, care au participat la o dezbatere publică cu tema: „Avantajele şi dezavantajele incluziunii copiilor cu CES”, organizată de către Asociaţia Obştească Femeia şi Copilul – Protecţie şi Sprijin.
Coordonatorul de programe advocacy în cadrul asociaţiei, Larisa Moscalenco, a declarat pentru Info-Prim Neo că mai mulţi profesori au fost de acord că astfel de copii trebuie să fie incluşi în activitatea şcolară deoarece ar avea posibilitatea să comunice cu semenii lor, să participe activ la activităţile extraşcolare. Pe ceilalţi elevi incluziunea copiilor cu CES i-ar face să devină mai toleranţi, să înveţe cum să-şi susţină semenii. Profesorii au menţionat că şi pentru şcoală ar fi un avantaj, deoarece ar aduce un plus de imagine, dar şi finanţări suplimentare.
Cu referire la eventuale riscuri, profesorii au menţionat că incluziunea acestor copii ar putea duce la un ritm scăzut de lucru în timpul lecţiilor. Există riscul de evaluare incorectă a elevilor cu CES. Totodată, profesorii s-au arătat îngrijoraţi de faptul că ar putea avea loc un dezechilibrul emoţional, ar fi necesar timp suplimentar pentru pregătirea orelor.
La finele dezbaterilor, profesorii liceului „Boris Dânga” au menţionat că pentru o incluziune reuşită a copiilor cu CES ar fi nevoie de conlucrarea activă a tuturor actorilor educaţionali. Participanţii au menţionat că profesorii care lucrează cu copiii cu CES în cadrul şcolii incluzive trebuie să fie remuneraţi suplimentar şi susţinuţi de asistenţii sociali.
Dezbaterile au fost realizate cu sprijinul proiectului „Incluziune”, susţinut financiar de către „The Swedish Organization for Individual Relief”- SOIR Moldova. Pe parcursul anilor, cu suportul acestei organizaţii au fost deschise Centre de Susţinere Educaţională în satele Cocieri, raionul Dubăsari, şi Hârtopul Mare, raionul Criuleni, Centre Comunitare „Empatie”, satul Dubăsarii Vechi şi altele. Totodată, AO Femeia şi Copilul – Protecţie şi Sprijin colaborează în domeniul incluziunii cu OSI Budapesta şi Fundaţia SOROS Moldova, cu sprijinul cărora, începând cu anul 2007, au fost create servicii de suport destinate copiilor cu CES în cadrul Liceului Teoretic din Doroţcaia, raionul Dubăsari, şi şcolii primare din Măşcăuţi, raionul Criuleni.