Pe parcursul anului 2015, părinţii din Republica Moldova au cheltuit pentru educaţia copiilor lor circa 2367,6 milioane de lei. Totodată, anul trecut cheltuielile per elev au crescut cu circa 58% comparativ cu 2012, arată datele unui studiu referitor la etica şi integritatea academică în învăţământul general, elaborat de către Institutul de Politici Publice, în parteneriat cu Centrul „CBS-AXA”.
Sociologicul Centrului „CBS-AXA”, Natalia Vlădicescu, a declarat în cadrul unei conferinţe de presă la IPN că, în total, pe parcursul unui an, părinţii achită pentru educaţia elevilor circa 6,7 mii de lei. Potrivit ei, diferenţa plăţilor în mediul urban şi cel rural este foarte mică. „Dacă în mediul urban avem media cheltuielilor în total de 6699 de lei, atunci în mediul rural avem 6554 de lei. Vedem, practic că nu este diferenţă”, a declarat Natalia Vlădicescu.
Totodată, studiul arată că cele mai multe mijloace sunt cheltuite pentru îmbrăcămintea şi încălţămintea pentru şcolari, rechizite şcolare şi pentru luarea mesei la şcoală.
De asemenea, în cercetarea sociologică se menţionează că peste 50% dintre părinţii respondenţi cunosc despre gestionarea banilor colectaţi drept contribuţie de asociaţiile părinteşti, 18% cunosc foarte puţin, iar 17% dintre părinţi nu cunosc nimic. Totodată, studiul arată că dacă ar rămâne la discreţia părinţilor să achite sau nu contribuţiile băneşti pentru necesităţile şcolii, aproape jumătate dintre ei ar renunţa să facă aceste plăţi. Fiecare al treilea părinte declară că ar continua să ofere suport instituţiilor preuniversitare pentru a îmbunătăţi condiţiile de studiu, iar 1,2% dintre părinţi au declarat că în scopul sporirii calităţii studiilor, ar fi dispuşi să plătească şi mai mult.
Studiul arată că pentru eficientizarea plăţilor efectuate de părinţi, respondenţii au sugerat că bugetul şcolii, inclusiv cel alocat de către stat, trebuie tranparentizat, iar statul ar trebui să asigure şcolile cu materiale didactice şi condiţiile strict necesare. De asemenea, părinţii respondenţi au sugerat adoptarea unui act legislativ care ar stimula sponsorizarea instituţiilor de învăţământ de către părinţi sau agenţii economici.
Directorul de programe al IPP, Anatol Gremalschi, a menţionat că nu este nimic rău în faptul că părinţii contribuie financiar la instituţiile de învăţământ, dar acest lucru ar trebui oficializat şi depersonalizat.
Studiul a fost realizat pe un eşantion de 605 părinţi pe parcursul lunii aprilie 2016. De asemenea, datele au fost colectate prin intermediul a mai multor focus grupuri la care au participat părinţi, elevi şi cadre didactice. Suplimentar, au fost realizate interviuri cu reprezentanţii direcţiilor de învăţământ şi directori de şcoală. Marja de eroare a studiului este de 4%.