În prima săptămână de campanie, majoritatea radiodifuzorilor au comis abateri

În prima săptămână a campaniei electorale, majoritatea posturilor de televiziune monitorizate nu au respectat Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale şi s-au abătut de la prevederile electorale şi audiovizuale. În al doilea raport de monitorizare a mass-mediei, elaborat de Asociaţia Presei Independente (API) şi Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), se menţionează că atât posturile TV, cât şi publicaţiile periodice şi portalurile online au favorizat anumiţi candidaţi la şefia statului.

Într-o conferinţă de presă la IPN, directoarea executivă a CJI, Nadine Gogu, a menţionat că deseori ştirile difuzate au fost selectate în funcţie de politica editorială care favorizează anumiţi candidaţi şi îi defavorizează pe alţii. Cele mai multe apariţii la cele 12 posturi TV monitorizate, inclusiv cele mai multe favorizări, le-au avut candidaţii Marian Lupu şi Igor Dodon, în timp ce Andrei Năstase, Maia Sandu şi Dumitru Ciubaşenco au apărut mai des în mesaje cu conotaţii negative.

Potrivit ei, unele posturi TV au reflectat campania electorală tendenţios, nu au oferit spaţiu egal concurenţilor. Sunt şi cazuri când televiziunile funcţionează mai degrabă ca instrumente de propagandă. S-a înregistrat şi un dezechilibru al surselor, fiind citaţi mai mult bărbaţi decât femei în calitate de surse şi protagonişti.

Posturile private cu acoperire naţională Prime TV, Canal 2, Canal 3 şi Publika TV l-au promovat masiv pe concurentul electoral Marian Lupu, atât prin frecvenţa şi durata apariţiilor, cât şi prin citate directe. În contrast, concurenţii Andrei Năstase şi Dumitru Ciubaşenco au fost defavorizaţi de foarte multe materiale.

Postul de televiziune Jurnal TV l-a favorizat masiv pe concurentul Andrei Năstase, iar Marian Lupu a fost în majoritatea cazurilor defavorizat. NTV Moldova şi Accent TV l-au favorizat preponderent pe Igor Dodon, atât prin spaţiul acordat pentru intervenţii directe candidatului şi membrilor Partidului Socialiştilor, cât şi prin contextul pozitiv al materialelor electorale directe sau indirecte.

Radiodifuzorul public Moldova 1, posturile private Realitatea TV, Pro TV Chişinău, TV 7 au avut un comportament relativ echilibrat. Şi ştirile relevante de la postul de televiziune N4 au fost neutre.

Referitor la portalurile online, directorul executiv al API, Petru Macovei, a afirmat că s-a păstrat tendinţa de reflectare a campaniei electorale prin favorizarea sau defavorizarea unor candidaţi electorali. „Aceasta are loc, trebuie să remarcăm, nu întotdeauna din cauza politicilor editoriale defecte sau care sunt îndreptate spre favorizarea concurenţilor, ci din cauza că în redacţie nu există mecanisme de echilibrare a ştirilor”, a spus Petru Macovei.

Din cele 12 portaluri monitorizate, patru portaluri au respectat relativ imparţialitatea în reflectarea campaniei electorale, celelalte opt au favorizat sau defavorizat vădit unii concurenţi electorali. Aceeaşi problemă s-a înregistrat şi la cele patru ziare monitorizate.

Raportul va fi expediat Comisie Electorale Centrale şi Consiliului Coordonator al Audiovizualului pentru examinare. API şi CJI îndeamnă CCA să se întrunească mai des pentru a sancţiona radiodifuzorii care încalcă Regulamentul de reflectare a campaniei electorale, care este obligatoriu pentru toate posturile de televiziune şi radio.

  • nadine gogu despre reflectarea campaniei.mp3
  •     0

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.