Republica Moldova este pe locul 9 în topul țărilor din Europa și CSI privind numărul de decese pe cap de locuitor ca urmare a accidentelor rutiere. Ponderea persoanelor care mor din totalul celor care au suferit traumatisme în timpul accidentelor este de 7,7%. Această cifră este de 4-5 ori mai mare decât media din țările dezvoltate. Constatările aparțin expertului de la Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale „Viitorul”, Veaceslav Ioniță”. Potrivit lui, în Republica Moldova victima unui accident are o șansă de a supraviețui mult mai mică decât într-o țară dezvoltată, transmite IPN.
Veaceslav Ioniță a spus că sunt și anumite tendințe pozitive, dar per general situația rămâne încă îngrijorătoare. „Mortalitatea în accidentele rutiere este o problemă specifică țărilor slab dezvoltate, mai sărace. În interiorul unei țări, este specific regiunilor slab dezvoltate, iar în interiorul unei regiuni este specific populației sărace. Omul, fiind mai sărac, este supus riscului de a muri într-un accident rutier de câteva ori mai mult decât un om dintr-o țară mai bogată sau dacă are un statut social mai înalt”, a spus expertul.
Potrivit lui, totuși lucrurile în Republica Moldova pot să evolueze corect și aceasta pentru că în 2022 s-a înregistrat cel mai mic număr de decese din ultimii cel puțin 40 ani. S-au înregistrat 217 decese în urma accidentelor rutiere, față de 257 de decese în 2021. În 2010 au fost 450 de decese în urma accidentelor rutiere. „Avem o tendință încurajatoare de reducere a deceselor, însă nivelul rămâne, din nefericire, unul foarte ridicat la nivel european”, a declarat expertul.
Municipiului Chișinău, unde sunt concentrate 40% dintre automobile, îi revin 15,6% dintre toate decesele care se înregistrează în Republica Moldova în urma accidentelor rutiere. Numărul este scăzut datorită vitezei reduse de deplasare, dar și a nivelului de trai mai ridicat, a autoturismelor mai bune. „Rata mortalității, raportată la intensitatea traficului și numărului de mașini, este de patru ori mai mică decât este în țară”, a remarcat Veaceslav Ioniță.
Expertul a mai spus că în Republica Moldova accidentele rutiere sunt, în primul rând, multe și, în al doilea rând, sunt cu consecințe grave. În 2022 am avut cu 200 de decese mai puține înregistrate în accidente rutiere decât acum 10 ani, dar numărul este mare față de decesele pe care le înregistrează țările dezvoltate. „Avem de îmbunătățit acest indicator prin respectarea vitezei, a principalelor reguli de circulație rutieră și prin lipsa stării de ebrietate la volan. Aici nu este vorba doar de autorități, cel mai mult este o problemă a șoferilor, a oamenilor”, a conchis expertul.