Asociația Republicană Obștească „Protecția Consumatorului” a împlinit, pe 19 decembrie, 15 ani de activitate. Președintele Asociației, Piotr Guțul, susține că în tot acest timp a constatat că în Republica Moldova drepturile consumatorului nu sunt protejate, iar oamenii nu au pârghii pentru a-și face dreptate.
Într-o conferință de presă la IPN, Piotr Guțul a spus că, timp de 15 ani, a investigat și denunțat zeci de nereguli cu privire la încălcarea drepturilor consumatorilor, asistând în total peste 300 de mii de oameni. Primul caz pe care l-a investigat, în ianuarie 2003, a vizat conectarea ilicită la o sursă de energie electrică. Membrii Asociației au primit atunci un răspuns oficial de la vicepreședintele ANRE, după care acesta a fost demis din funcție.
Piotr Guțul s-a referit și la un caz flagrant de încălcare a drepturilor consumatorului în contextul unei decizii, din anul 2017, de alocare a 20 de milioane de lei pentru reparația capitală a unor blocuri de locuit din Chișinău. Piotr Guțul spune că Primăria a solicitat unui gestionar de fond locativ să confirme prin semnătură că munca a fost îndeplinită, deși nu a fost, iar locatarii caselor vizate nici nu știau că urmau să fie transferați acești bani. Asociația „Protecția Consumatorului” a sesizat organele procuraturii, dar o urmărire penală așa și nu a fost pornită.
Potrivit lui Piotr Guțul, „cele mai mari crime asupra consumatorului” le fac întreprinderile municipale când indică în facturi așa-numitele „pierderi de apă sau căldură”, oamenii fiind nevoiți să plătească pentru ceea ce nu consumă. Președintele Asociației Republicane Obștești „Protecția Consumatorului” mai spune că furnizorul de energie termică trebuie să monteze pe propria cheltuială contoare pentru căldură în fiecare apartament, iar cetățeni să plătească doar pentru consumul real.
În altă ordine de idei, Piotr Guțul a anunțat că a luat decizia de a mai rămâne în fruntea organizației încă un an. Deocamdată nu s-a decis cine îl va înlocui.