În Moldova, copiilor cu dizabilități senzoriale le sunt încălcate drepturile, raport

În Republica Moldova, copiilor cu deficiențe de auz și de văz le sunt încălcate drepturile la educație, la informație și la justiție, fiindu-le îngrădit accesul în spațiul public. Aceasta pentru că nu există suficienți interpreți de limbaj mimico-gestual și nici tehnologii performante de informare și comunicare. În ceea ce privește accesul fizic, lipsesc rampele, barierele speciale și pavajul senzorial pentru ghidarea persoanelor cu probleme de vedere. Concluziile se regăsesc într-un raport privind incluziunea socială a copiilor cu dizabilități senzoriale și au fost prezentate de avocatul poporului pentru protecția drepturilor copilului, Maia Bănărescu, transmite IPN.

Chiar dacă copiilor cu deficiențe de auz le sunt oferite aparate auditive, reparația și întreținerea lor rămâne pe contul părinților, spune Maia Bănărescu. În situațiile în care copilul își pierde de tot auzul, nu sunt prea mulți specialiști în țară care i-ar putea opera. Pentru persoanele care nu văd, lipsește pavajul senzorial. Nici infrastructura școlilor nu este adaptată pentru copiii cu probleme senzoriale. 

Dumitru Darea, consultant în Direcția drepturile copilului, Oficiul Avocatului Poporului, a adus în atenție notele de poziție ale Comitetului ONU pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, care își exprimă îngrijorarea față de cazurile de discriminare, dar și față de implementarea ineficientă a legislației și a procedurilor care să răspundă obiectivelor de combatere a discriminării persoanelor cu dizabilități. Inclusiv lipsește un mecanism de monitorizare a căilor de atac și de aplicare a sancțiunilor.

Comitetul s-a expus și asupra modului de determinare a dizabilității, și anume că rămâne axat pe abordarea medicală a dizabilității și nu pe tipul de dizabilitate. De asemenea, a fost remarcată accesibilitatea redusă pentru persoanele cu dizabilități, aici avându-se în barierele legate de facilitățile și serviciile publice, cum ar fi transportul, informațiile și comunicațiile.

Anatolie Munteanu, secretar de stat la Ministerul Justiției, a remarcat că nu poate exista o societate pro-activă dacă în anumite domenii o bună parte a societății rămâne în afara accesului la informație.

Ludmila Lefter, coordonator programe educație la Reprezentanța UNICEF în Republica Moldova spune că este foarte important să existe un cadru normativ și un cadru legal care să permită incluziunea persoanelor cu dizabilități de auz și văz.

Avocatul Copilului a venit cu un apel către autoritățile responsabile să pregătească cadre suficiente pentru persoanele care comunică în limbajul semnelor. O altă propunere ține de crearea posibilităților ca cetățenii să poată depune plângeri individuale în domeniul nerespectării drepturilor persoanelor cu dizabilități la Comitetul ONU. Se mai recomandă crearea condițiilor de acces efectiv al copiilor cu dizabilități la educație. Pentru a definitiva raportul, sunt așteptate recomandări de la partenerii din sectorul neguvernamental.

  • maia banarescu despre drepturile care sunt incalcate copiilor cu dizabilitati senzoriale.mp3
  •     0
  •   

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.