Majoritatea trotuarelor din oraşul Chişinău sunt zilnic transformare în locuri de parcare, acestea devenind impracticabile pentru trecători. Managementul necorespunzător al parcărilor stradale afectează calitatea vieţii din oraş. Nu există semne de circulaţie rutieră referitor la modalitatea de parcare pe partea laterală a străzilor. Concluziile au fost formulate de către Stanislav Ghileţchi, expertul Institutului de Politici şi Reforme Europene, marţi seara, 26 septembrie în cadrul unor audieri publice pe marginea unui proiect privind lipsa spaţiului public pentru pietoni, transmite IPN.
Stanislav Ghileţchi spune că proiectul, care prevede inclusiv recomandări, a fost elaborat în urma unui chestionar la care au participat aproape 200 de locuitori ai capitalei. Potrivit lui Stanislav Ghileţchi, chişinăuienii constată faptul că spaţiul public este aglomerat de maşini, din cauza lipsei semnalizării prin marcaj rutier şi a semnelor de circulaţie rutieră referitor la modalitatea de parcare recomandată de către autorităţi. „De regulă, modalitatea de parcare este lăsată la discreţia şoferilor care deseori încalcă marcajul care nu le permite să parcheze pe acea parte a străzi”, a declarat Stanislav Ghileţchi.
Printre propunerile privind recuperarea trotuarelor pentru pietoni, potrivit lui Stanislav Ghileţchi, se numără marcarea şi semnalizarea corespunzătoare a locurilor de parcare, instalarea barierelor fizice şi trecerea treptată la parcarea paralelă. Potrivit expertului, este nevoie să fie revizuite indicatoarele rutiere care sunt instalate în Chişinău referitor la parcarea autoturismelor, iar autorităţile să decidă modul exact de parcare. Expertul mai susţine că sunt lipsă marcajele rutiere care reglementează spaţiile de parcare pe partea laterală a străzilor.
În opinia lui Stanislav Ghileţchi, instalarea barierelor metalice ar fi cea mai eficientă modalitate de a disciplina şoferii şi a interzice parcarea pe trotuare. „Pe lângă faptul că în Chişinău nu se ajung locuri de parcare, spaţiul de pe carosabil nu este utilizat eficient de către conducătorii auto. Şoferii nu ştiu unde şi cum să parcheze, odată ce unul şi-a parcat maşini neregulamentar, alţii îl urmează”, a conchis expertul.
Elaborarea proiectului are drept scop de a ajuta autoritățile publice locale în găsirea soluțiilor privind recuperarea trotuarelor pentru pietoni. Documentul va ajunge pe masa Consiliului municipal Chişinău.