În municipiul Chișinău, există trei mari probleme legate de mobilitate, susține viceprimarul capitalei Victor Chironda. Este vorba de o mobilitate orientată spre automobilul privat, fapt ce și creează ambuteiaje, lipsa locurilor de parcare, presiune pe sistemul de infrastructură rutieră și poluarea mediului. A doua problemă este transportul public subdezvoltat, nefiind atractiv pentru oameni. Iar a treia ține de infrastructura pietonală și lipsa transportului alternativ. Despre acest lucru viceprimarul a vorbit la dezbaterile publice organizate de Institutul pentru Politici și Reforme Europene, cu tema: „Mobilitatea urbană: intervențiile prioritare în politicile de transport din mun. Chișinău”, transmite IPN.
Potrivit viceprimarului, obiectivele pe termen scurt și mediu ale Primăriei Chișinău țin de orientarea eforturilor, inclusiv financiare, pe îmbunătățirea transportului public, completarea acestuia cu unități noi, îmbunătățirea infrastructurii trotuarelor și dezvoltarea unei infrastructuri pentru transportul alternativ. Acum sunt testate aceste soluții.
Activistul civic Andrei Tudos este de părere că e nevoie de o altă politică de mobilitate decât cea aplicată până acum și care a fost lăsată în grija cetățeniilor. Iar oamenii alegeau cea mai simplă soluție: să-și cumpere un automobil. În opinia sa, Chișinăul are o rețea bună de transport public, doar că trebuie îmbunătățită rețeaua de contact. Trebuie extinsă pe alocuri. E nevoie de unități noi de transport și de benzi dedicate.
Victoria Boțan, specialist în relații publice la Asociația „Motivație”, care promovează drepturile persoanelor cu dizabilități, susține că transportul public este o provocare pentru grupurile cu mobilitate redusă. Există persoane cu dizabilități care au beneficiat de prevederea legală ce le permite procurarea unui automobil în condiții avantajoase, dar această facilitate nu-și are rostul atât timp cât persoanele din zona rurală nu au cum să învețe să conducă. Ei sunt nevoiți să meargă la Chișinău, la școli care au automobile adaptate necesităților persoanelor cu dizabilități. Cât privește transportul public, microbuzele nu sunt adaptate pentru persoanele cu mobilitate redusă. Troleibuzele noi – da, dar ele nu acoperă toată raza municipiului Chișinău. La fel, doar câteva servicii de taxi oferă servicii pentru persoanele cu mobilitate redusă. Victoria Boțan recomandă ca problema transportului să fie soluționată încă la etapa procurării mijloacelor de transport public, să fie acceptat un model standardizat, accesibil și pentru persoanele cu mobilitate redusă.
Cristina Voroneanu, responsabilă de coordonare proiecte și cercetare la „Primăria Mea”, a menționat că, răspunzând la întrebările unui sondaj, oamenii au spus că vor să aibă suficient transport pentru a se deplasa unde au nevoie, lucru dorit mai ales în suburbii. La fel, oamenii vor să cunoască exact cât timp să aștepte în stații. Un număr suficient de unități de transport și respectarea orarului sunt foarte importante. Oamenii își mai doresc transport confortabil, adaptate și pentru persoanele cu mobilitate redusă.