Impozitarea tichetelor de masă începând cu anul 2020 înseamnă o modificare bruscă a regulilor de joc cu impact major pentru emitenți și comercianți. De asemenea, reprezintă un semnal negativ, care va afecta încrederea mediului de afaceri și a potențialilor investitori în stabilitatea și previzibilitatea reglementărilor din Republica Moldova. Mai mult, impozitarea tichetelor de masă cu 24% va duce la scăderea încasărilor la buget. Concluziile se conțin într-un studii realizat de către compania „Date Inteligente”, la comanda Camerei de Comerț Americane din Moldova, Asociației Businessului European, Asociației Investitorilor din România și Camerei de Comerț și Industrie Franța-Moldova.
Într-o conferință de presă la IPN, Mihai Bologan, directorul companiei de cercetări sociologice „Date Inteligente”, a declarat că studiul cantitativ în rândul companiilor care oferă tichete de masă arată 62% din ele cu siguranță nu vor mai acorda tichete de masă din 1 ianuarie 2020 în cazul impozitării. Alte 14% din companii nu sunt sigure dacă vor acorda sau nu tichetele de masă odată cu impozitarea acestora. „Fiind întrebați dacă acceptă sau nu impozitarea tichetelor da masă din 1 ianuarie, atât angajații, cât și angajatorii, sunt categoric contra. Și observați că opiniile converg: 95% din angajați și angajatori sunt contra impozitării. Totuși, dacă ar fi să admită o impozitare a tichetelor de masă, unii atât operatori, cât și angajatori, sunt dispuși să achite impozite pe tichete de masă, dar nu mai mari de 12%”, a notat Mihai Bologan.
„A fost regretabil pentru noi să aflăm că mai mult de 50% de companii, acei angajatori care în acest moment oferă tichete de masă, vor fi nevoiți să renunțe la acordarea acestui beneficiu angajaților în momentul în care acesta urmează să fie impozitat”, a declarat Mila Malairău, directoare executivă a Camerei de Comerț Americană din Moldova. Potrivit ei, în spatele deciziei fiecărei companii, în special investitori străini, companii cu sute și mii de angajați, stă un lung proces administrativ. Însă, după ce s-au lansat în acest proces, cu toate estimările și calculele, sunt puse în fața situației în care trebuie să-și revizuiască atitudinea față de acest beneficiu sau chiar să renunțe la el.
Anna Djurinscaia, manager politici fiscale la Asociația Businessului European, a menționat că tichetele de masă au devenit un instrument social important. „Tichetele de masă au devenit un stimulent foarte efectiv al angajatorilor și acest aspect este foarte important în contextul exodului continuu al angajaților din Republica Moldova. De asemenea, dacă ne referim la atragerea investițiilor, este foarte important și absolut necesar de a asigura predictibilitatea politicii fiscale”, a mai spus Anna Djurinscaia.
Dan Nuțiu, directorul executiv al Asociației Investitorilor din România, susține că și în România tichetele de masă sunt impozitate, însă acest lucru a fost introdus după zece ani de la lansarea tichetelor. În acest moment, în România peste 50% din forța de muncă utilizează tichete de masă. „Este vorba și despre acel impact indirect. Acești investitori (din cei patru, trei vin pe filiera României în Republica Moldova) au venit și au investit bani în baza unei legi emise de Guvern. Vorbim despre milioane de euro. Și acum sunt nevoiți, practic să se retragă, după rezultatele acestui studiu. Oamenii nu vor continua să apeleze”, explică Dan Nuțiu.
Directorul executiv al Camerei de Comerț și Industrie Franța-Moldova, Adrian Cibotaru, a declarat că tichetele de masă oferă în primul rând avantaje pentru angajații cu venituri mici și medii. De asemenea, reprezintă o sursă indirectă de venituri importante pentru stat prin redirecționarea fluxurilor comerciale spre economia declarată, care generează venituri fiscale prin plata TVA sau crearea locurilor de muncă.
Autorii studiului recomandă autorităților evitarea modificării bruște a cadrului de impozitare, care poate afecta încrederea mediului de afaceri și a potențialilor investitori în economia națională.