Impozitarea indirectă este o executare silită a contractului social, expert
Metoda impozitării indirecte nu este altceva decât o executare silită a contractului social. Obligaţia de plată a impozitelor este unica obligaţie datorată fără contraprestaţie. Adică, ai o datorie fără să ţi-o fi asumat. Verificarea veniturilor prin metoda indirectă, promovată de către organele fiscale, este o reformă în extremis. Declaraţia a fost făcută de către juristul Roger Gladei, expert în domeniul financiar-bancar, solicitat de Info-Prim Neo.
În opinia expertului, funcţionarii publici din organele fiscale trebuie să fie supuşi primii verificării veniturilor după regulile noi. „Dacă nu ei, atunci cine? Adică, ar fi corect ca primii care vor fi supuşi verificării potrivit regulilor noi de estimare a veniturilor să fie chiar funcţionarii publici din organele fiscale, apoi din cele vamale, de licenţiere şi control, din toate sferele cu risc înalt de corupţie. Nu trebuie o analiză de fezabilitate profundă pentru a determina aceste sfere, sunt bine-cunoscute”, a specificat Roger Gladei.
În al doilea rând, spune expertul, dacă statul vrea să-şi radiografieze cetăţenii înstăriţi, trebuie să le asigure confidenţialitatea. „Gradul de încredere a cetăţeanului faţă de organele fiscale este exact acela pe care ultimele au reuşit să-l câştige de-a lungul ultimilor ani. La prima fază cred că se impune o filtrare a funcţionarilor fiscali, însoţită de stimularea adecvată a celor rămaşi”, a spus Roger Gladei, adăugând că aşa a făcut Georgia.
De corectitudinea şi eficienţa activităţii acestor funcţionari fiscali depinde dacă scopul reformei va fi atins, dacă echitatea impunerii va fi restabilită şi bugetul public va obţine surse noi de finanţare a cheltuielilor bugetare. „Vrei stat cu poliţie, spitale, şcoli, închisori? Trebuie să-l întreţii. Cei bogaţi trebuie să contribuie cu cât se cuvine şi nu cu cât consideră ei de cuviinţă. Iată acest aspect de restabilire a echităţii impunerii, cu tentă juridico-morală, trebuie să constituie esenţa mesajului lansat şi promovat prin reforma nouă”, a conchis expertul.
Din punct de vedere juridic, impozitarea în baza metodelor indirecte riscă să aducă atingere principiilor constituţionale ale prezumţiei nevinovăţiei şi prezumţiei legalităţii dobândirii proprietăţii. „Asta dacă cei care răspund pentru implementarea reformei, organele fiscale, nu vor şti să aplice corect metodele de estimare a veniturilor şi impozitare indirectă. În acest caz, nu vor întârzia acţiunile în justiţie şi prejudiciile încasate iarăşi din bugetul public, adică al nostru, al tuturor”, a subliniat expertul.
Fiscul va controla cetăţenii, dar cine va controla fiscul? Este o întrebare la care Roger Gladei nu a găsit răspuns în legea nouă. „Cred că e timpul deja să punem problema preţului erorii sau fraudei funcţionarului fiscal şi răspunderii personale pentru încălcări. Iarăşi, nu vrem să plătim noi, cetăţenii, pentru încălcările comise de un cinovnic codaş”, susţine expertul.
Potrivit lui, reforma nouă va avea succes numai dacă va fi implementată consistent şi uniform. Dacă lista celor care trebuie verificaţi va fi întocmită în alte birouri decât cele ale autorităţii fiscale, reforma va fi nocivă şi va spori percepţia că fiscul rămâne un instrument în „lupta titanilor cu zeii”.
Metodele indirecte de estimare a venitului impozabil vor fi aplicate la adresa persoanelor care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi care în perioada unui an fiscal, cu începere din 1 ianuarie 2012, obţin proprietăţi (bunuri imobiliare, valori mobiliare, mijloace de transport, mijloace băneşti) ce depăşesc cumulativ suma de 1 milion de lei, precum şi persoanele care efectuează cheltuieli individuale care depăşesc suma de 500 mii lei.