Importatorii de automobile pledează pentru implementarea şi în R. Moldova a unui program similar celui românesc - “Rabla”

Asociaţia importatorilor de automobile pledează pentru implementarea şi în R. Moldova a unui program similar celui românesc - “Rabla”. Acest program presupune procurarea de către stat a automobilelor vechi, ce poluează mediul înconjurător, cu oferirea posibilităţii de a procura noi automobile în leasing. Cu toate acestea, mai mulţi membri ai asociaţiei, reuniţi marţi, 18 septembrie, în cadrul unei conferinţe de presă, consideră că un astfel de program va fi mai greu de implementat în R. Moldova în următorii câţiva ani. Şi asta, pentru că Guvernul nu dispune la moment de resurse financiare necesare în acest sens. La fel, şi importatorii autorizaţi declară că piaţa de automobile a R. Moldova este deocamdată prea mică pentru a desfăşura astfel de investiţii. În România, fondurile necesare pentru desfăşurarea programului “Rabla”, sunt cele acumulate din taxele de poluare mult mai mari faţă de cele percepute n R. Moldova. Reprezentantul companiei importatoare de automobile „DAAC –Hermes”, Igor Şerbinschi, a declarat că în prezent în R. Moldova 70% din poluarea mediului înconjurător este pe seama automobilelor. Deocamdată, implementarea strictă a normelor ecologice europene în domeniu şi respectarea acestora de către automobiliştii moldoveni este doar la nivel de discuţii la ministerul Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor. În prezent, automobiliştii din republică achită o taxă de poluare de cca 180 de lei anual, prea mică comparativ cu taxele achitate în ţările europene, ce constituie de la 100 până la 500 de euro, în funcţie de ţară şi indicii de poluare ai automobilului. În ţările europene, taxele de poluare se percep în dependenţă de cât de mult un automobil poluează mediul. Importatorii de automobile spun că Guvernul R. Moldova ar trebui să se determine în cel mai scurt timp asupra noilor politici în domeniu, să stabilească noi taxe de poluare, iar banii acumulaţi să fie direcţionaţi pentru implementarea unui program similar celui românesc. Taxe de poluare mai mari ar fi corecte pentru că acestea nu vizează doar automobiliştii, ci şi întreaga populaţie a ţării, iar proprietarii nu ar avea nimic împotrivă dacă ar avea certitudinea că aceşti bani merg pentru programe concrete, a menţionat Igor Scerbinschi. Totodată, Guvernului i se mai propune să interzică din 2012 exploatarea automobilele care nu corespund standardele ecologice Euro 2, în 2015 - Euro 3, iar pentru ca, la acele etape, acţiunea să fie prea dureroasă pentru posesori de automobile, experţii spun că deja de pe acum Guvernul ar trebui să interzică importul de automobile ce nu corespund acestor standarde. În prezent automobilele cu standardul Euro-2 şi Euro 3 nu mai pot intra pe teritoriul Uniunii Europene. Deşi în R. Moldova există în prezent automobile ce corespund standardelor ecologice Euro 4 şi Euro 5, o problemă în acest sens este că astfel de automobile trebuie să fie alimentate şi cu benzină de o calitate corespunzătoare. La moment însă doar 15 la sută din benzinăriile din R. Moldova comercializează benzină pentru standardele Euro-4 şi Euro-5. La un asemenea număr de benzinării, este imposibilă exploatarea eficientă a acestor automobile, a mai declarat Igor Scerbinschi. Potrivit lui, implementarea standardelor ecologice la automobile în R. Moldova, nu poate să se limiteze dar la semnarea unor documente, care să ateste corespunderea cu standardele europene, ci trebuie să existe un program vast, care să includă atât obligativitatea proprietarilor de benzinării de a vinde combustibil de calitate înaltă la toate staţiile, cât şi implicarea în acest proces a organelor de certificare şi control.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.