Specialiști din domeniul educației din Republica Moldova și România au analizat rezultatele evaluării internaționale PISA- 2015, reflectate în studiile elaborate de bursierii Fundației Soros-Moldova și au venit cu propuneri de modernizare a sistemului de învățământ autohton, transmite IPN.
Directorul de proiecte educaționale din cadrul Fundației Soros-Moldova, Ana Corețchi, a declarat în cadrul unei mese rotunde că există mai puțini cercetători preocupați de politicile educaționale în spațiul nostru. În acest context, a fost lansată o direcție nouă ce prevede eficientizarea politicilor educaționale prin încurajarea tinerilor cercetători să includă în aria lor de interese și politicile educaționale.
Viceministrul educației Elena Cernei a declarat că provocările care stau în fața învățământului din Republica Moldova nu sunt deloc ușoare. „Din 2014 avem un nou Cod al educației pe care trebuie să-l implementăm până în anul 2018, de aceea elaborarea diferitor metodologii și regulamente prin care să realizăm o educație de calitate este evidentă. Faptul că avem în cadrul Ministerului Educației și un Inspectorat Național Școlar, care nu a existat anterior, la fel este o provocare”, a spus Elena Cernei.
Octavian Țîcu, membru al Consiliului de experți în educație din Proiectul educațional al Fundației Soros-Moldova, a menționat că semnarea Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană a oferit perspectiva de europenizare a sistemului educațional din Republica Moldova. Cu toate acestea, școala a eșuat în a crea o societate omogenă în Republica Moldova pentru că majoritatea populației este în continuare dezbinată și lingvistic, și identitar, ceea ce este un lucru extrem de grav. Programul PISA, în opinia lui Octavian Țîcu, este o ocazie extraordinară de a genera prin prisma rezultatelor pe care le are Republica Moldova, mai multe sugestii pentru practicile și politicile educaționale și arată unde suntem și cine suntem în comparație cu alte state.
PISA este un studiu comparativ internațional lansat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică şi are scopul de a testa competențele de bază ale elevilor de 15 ani în trei domenii: ştiinţă, citire şi matematică. Testarea evaluează în ce măsură elevii care finalizează învățământul obligatoriu au acumulat cunoştinţe şi componente-cheie esenţiale pentru o implicare activă în societăţile contemporane. Testarea se face o dată la trei ani, iar Republica Moldova s-a înscris deja la următoarea etapă de testare PISA 2018.