Președintele Comisiei parlamentare care a studiat condițiile de concesionare a Aeroportului Internațional Chișinău, Igor Munteanu, deputat al fracțiunii PPDA, blocul ACUM, susține că nu au fost găsite documente care să certifice că întreprinderea „Avia Invest” ar fi investit vreodată bani proprii în Aeroport. Declarația a fost făcută în cadrul emisiunii „Cutia Neagră” de la postul de televiziune TV8, transmite IPN.
Potrivit lui, de la început ex-primarul orașului Orhei Ilan Șor, dat în căutare internațională după instalarea noii guvernări, nu figura în niciun act care era semnat în numele companiei „Avia Invest”. Schimbările în statutul „Avia Invest” au apărut peste un an, în 2014. În aceeași perioadă, grupul de companii controlat de grupul Șor a scos primii bani din „Avia Invest”, care începuse să genereze anumite profituri.
„Legătura dintre Șor și „Avia Invest” este complexă pentru că nu au fost investiți bani, ci, din contra, grupul Șor a scos bani din „Avia Invest”, care începuse să genereze anumite profituri, pentru propriile lor nevoi. Această concesionare a fost o adevărată „găină cu ouă de aur” pentru companiile gestionate de Șor. Numai taxa aeroportuară în sumă de 9 euro, înmulțită la 2,8 milioane de pasageri aducea aproximativ 20 de milioane de euro, iar celelalte taxe care sunt legate de serviciile oferite avioanelor care intrau în aeroport ajungeau la circa 81 de milioane de euro într-un singur an. O sumă uriașă care acoperă, practic, de două ori responsabilitatea acestei companii concesionare față de Aeroport”, a declarat deputatul.
Igor Munteanu spune că în anul 2015, șeful de atunci al Centrului Național Anticorupție Viorel Chetraru a cerut autorităților să suspende contractul de concesionare pentru că erau foarte multe ilegalități comise de către „Avia Invest”. „Nu s-a acordat atenție acestui raport. Republica Moldova intrase într-un an al crizelor puternice, după frauda bancară. Aeroportul rămăsese cumva la periferia atenției publice și nimeni nu avea în radarul atențiilor vicierea procedurilor care s-au făcut inițial la concesionare”, a afirmat Igor Munteanu.
Deputatul spune că primordial acum este rezilierea contractului de concesionare a Aeroportului și tragerea la răspundere a celor care au viciat procesul.
Săptămâna trecută, după audierea raportului Comisiei de anchetă pentru evaluarea modului de pregătire și desfășurare a concesionării Aeroportului Internațional Chișinău, Parlamentul a cerut Guvernului să lanseze procedura de anulare a concesiunii Aeroportului de către o instanță de judecată competentă din Moldova. Aeroportul Internațional Chișinău a fost concesionat pentru o perioadă de 49 de ani în toamna anului 2013, de către firma Avia Invest.