Selectarea concesionarului Aeroportului Internaţional Chişinău s-a făcut fără respectarea transparenței și a mecanismelor de asigurare a intreselor statului. Acest proces a avut loc cu carențe grave și profunde, iar organele de anchetă și justiția trebuie să investigheze această concesionare riscantă. Aprecierea a fost dată de către deputatul Igor Munteanu, președintele Comisiei parlamentare de control al finanţelor publice, după audierea raportului de audit al Curții de Conturi cu privire la încheierea și executarea contractului de concesiune a Aeroportului, transmite IPN.
Potrivit parlamentarului, concesionarul AIC, compania Avia Invest, a încasat numai din taxa de modernizare circa 1,2 miliarde de lei – „o umbrelă generoasă lăsată proprietarilor săi (Șor) de către protectorii săi politici”. Totodată, deși în 2017, Aeroportul Internaţional Chişinău a înregistrat un flux de 2,6 milioane de pasageri, concesionarul nu a achitat nici 50% din investițiile pe care era obligat să le facă în prima etapă. Cea de-a doua etapă, care urma să înceapă în 2017, așa și nu a început.
Igor Munteanu susține că „90% din toate lucrările concesionarului au fost efectuate exclusiv din venitul generat de încasarea taxei aeroportuare, iar restul – din offshoruri, aflate în atenția Serviciului prevenire și combatere a spălării banilor”. „Concesionarul a folosit practici anticoncurențiale și de monopol în raport cu operatorii aviatici, creditând în mod discreționar companii terțe din banii colectați de la taxele aeroportuare”.
Potrivit președintelui Comisiei, contractul privind concesionarea este confuz, plin de ambiguități și fără respectarea mecanismelor de protejare a intereselor statului. „Concluzia pe care o poți trage după acest raport e că, practic, nu există vreun domeniu legat de activitățile Avia Invest, care să nu fie împănat de nereguli și de utilizare ilicită a obligațiilor de concesionar al activelor Aeroportului etc. Tabloul este limpede și clar. Organele de anchetă și justiția trebuie să închidă acest tablou sumbru, care completează experiența unei concesionări toxice și riscante pentru Republica Moldova”, susține Igor Munteanu.
Operațiunile și managementul Aeroportului Internațional Chișinău au fost transferate către Avia Invest în noiembrie 2013, în baza unui parteneriat public-privat. Compania concesionară s-a angajat să administreze aeroportul timp de 49 de ani și să investească în modernizarea lui 250 de milioane de euro.