Politicianul Valentin Crîlov îl acuză pe politicianul Igor Dodon că ar fi instrument al unor scenarii care pot provoca vărsare de sânge în Republica Moldova şi în regiune. Considerentele au fost expuse într-un interviu realizat de Valeriu Vasilică.
---
- Stimate domnule Valentin Crîlov, din discuţia prealabilă am înţeles tema cu care aţi venit la IPN, de ce anume la noi şi de ce anume acum, în campanie electorală?
- La Agenţia IPN, pentru că apreciez mult şi demult corectitudinea cu care abordaţi problemele din societatea noastră şi anume de un astfel de cadru avem nevoie, eu şi colegii mei, pentru a vorbi despre ceea ce ni se pare foarte important anume acum, în campania electorală, mizele căreia ţin de soarta şi existenţa ţării noastre. Anume în acest context, Igor Dodon prezintă un foarte mare şi foarte real pericol.
- Vom discuta în cele ce urmează aceste afirmaţii ale D-voastră, dar până atunci vreau să mă conving că înţelegeţi că anume corectitudinea ne va face să acceptăm şi un eventual drept la replică, dacă va fi solicitat, şi că în cazul D-voastră s-ar putea vorbi despre un conflict de interese?
- Sunt conştient de regulile profesiei jurnalistice sub aspectul dreptului la replică. În ceea ce priveşte conflictul de interese, este adevărat, noi avem un conflict cu Igor Dodon care a uzurpat partidul nostru, Partidul Socialiştilor pe care l-am fondat mulţi ani în urmă, ne judecăm pentru aceasta, dar cred că mai degrabă este vorba de pericolul pe care îl prezintă însuşi Igor Dodon pentru interesele vitale ale ţări şi societăţii. De aceea considerăm necesar să informăm cât mai mult şi cât mai clar oamenii de la noi, în special, în această campanie electorală.
- În ce-l învinuiţi cel mai mult pe preşedintele Partidului Socialiştilor?
- Îl învinuim că a pus „Partidul Socialiştilor”, accentuez, „din Republica Moldova”, nu în relaţii de parteneriat, ci în serviciul altei ţări, transformându-se într-un instrument politic al acesteia, şi atentează la stabilitatea, pacea şi însăşi existenţă Republicii Moldova şi o face în baza resurselor financiare extraordinar de mari, provenienţa cărora naşte îndoieli rezonabile. De aceea el reprezintă o ameninţare reală şi mare pentru Republica Moldova.
- Haideţi să le luăm pe rând: „altă ţară” este Federaţia Rusă? Ar trebui să ne deranjăm pentru panourile publicitare de pe care Vladimir Putin îl susţine pe Igor Dodon?
- Nu doar şi nu atât pentru că astfel de panouri şi astfel de sprijin nu se încadrează în legile oricărei ţări, pentru că este un amestec străin indirect în trebuirile Republicii Moldova, dar nici şi legile bunului simţ. Vreau să fiu înţeles corect: eu sunt etnic rus, dar ţara mea natală este Republica Moldova, de aceea nu vreau ca ţara mea să fie atrasă în jocuri atât de periculoase, cum o face etnicul moldovean Igor Dodon.
- În ce constă pericolele?
- Când marile puteri se află în stare de confruntare, cu pericolul unui război de proporţii, ele întreprind eforturi pentru a îndepărta pericolul de propriile hotare sau planifică folosirea teritoriilor străine, în caz de conflict militar, pentru a-şi proteja propria populaţie şi a câştiga timp. Moldovenii, pe parcursul secolului XX, nu o dată au simţit aceasta pe propria piele. Avem convingerea că lui Igor Dodon îi este rezervat în loc central în mai multe scenarii posibile legate de campania electorală actuală, de rezultatele alegerilor, dar şi de conjunctura regională, în special de conflictul armat din sud-estul Ucrainei. Poate conjunctura regională ar trebui examinată în primul rând. Conform unuia dintre scenarii, în cazul posibilei confruntări directe dintre Rusia şi NATO sau cu scopul prevenirii acesteia, Rusia poate examina şi varianta de a lovi Ucraina din spate, de pe teritoriul Republicii Moldova, teritoriul regiunii transnistrene fiind nesuficient pentru aceasta, pe motiv că, acum, forţele militare amplasate acolo, sunt foarte limitate şi prinse ca în cleşte de către Chişinău şi Kiev. Pentru o operaţiune militară de asemenea proporţii, Rusia poate avea nevoie de întreg teritoriul Republicii Moldova pentru a-l folosi în scopuri de atac şi ca teritoriu din spatele inamicului, cu voia sau fără voia autorităţilor moldoveneşti.
- De aceasta are nevoie de Dodon la guvernare? Dar el poate să nu ajungă la guvernare chiar dacă şi trece în Parlament
- Într-adevăr, trecerea lui Dodon în Parlamentul Republicii Moldova, precum şi la guvernare, este şi va rămâne foarte problematică. Cred că Vladimir Putin, care se consideră om politic de talie mondială,este conştient de aceasta şi chiar conştient riscă cu imaginea sa, atât în Moldova, în Rusia, dar şi în lume, dacă persoana pe care o sprijină el nu trece în Parlament sau trece cu doar câteva mandate. Putem presupune că lui Dodon i se atribuie alte roluri decât buna guvernare în propria ţară. La etapa campaniei electorale, a alegerilor propriu-zise şi imediat după alegeri, se mizează pe destabilizarea situaţiei prin intermediul grupurilor pe care le are Dodon la Chişinău, dar şi la Bălţi, şi la sudul republicii. Acestora, posibil, li se vor alătura agenţii recrutaţi dintre gastrabaiterii moldoveni care, de fapt, au fost forţaţi să revină acasă pentru a-l susţine pe Dodon, precum şi agenţi ai serviciilor secrete străine. La fel se va proceda şi cu cetăţenii care locuiesc în stânga Nistrului şi care se planifică să fie transportaţi cu zecile de mii în susţinerea lui Dodon în cadrul alegerilor. În aceste condiţii „maidanul de la Chişinău” este ca şi asigurat cu toate consecinţele posibile pe care le-am văzut deja în ţara vecină. Mi-e milă de toţi cei care şi-au pierdut viaţa, sănătatea, averea. Mă doare că este război în Ucraina, că suferă şi localităţile ruseşti, amplasate alături de hotarele ei. Dar mai mult de toate mă deranjează soarta ţării mele şi a cetăţenilor ei, inclusiv a confraţilor etnici. În contextul dat, acţiunile potenţial prognozate ale domnului Dodon, care pot fi efectuate imediat după alegerile din 30 noiembrie şi îndreptate spre destabilizarea situaţiei din ţară, pot duce, în final, şi la o baie de sânge în Moldova.
- Dacă acest scenariu nu trece?
- Pentru aceasta este posibil „planul B” şi iarăşi Dodon este unealta principală. Din Parlament sau din afara lui, Dodon va continua să destabilizeze situaţia, în principal ajutat fiind de forţele implicate în primul scenariu. În cazul, când, totuşi trece în Parlament, el va fi elementul destabilizator care nu va permite crearea majorităţii parlamentare, numirea guvernului şi revenirea la viaţa normală şi paşnică. În special, va urmări scoaterea din actul guvernării şi din viaţa politică în general nu atât a actualei Alianţe de guvernare cât, în primul rând, a PLDM, cu consecinţele respective pentru el în domeniul financiar-economic (nu întâmplător el a contribuit activ la demisia prim-ministrului Filat şi Guvernului condus de acesta). Dacă şi de această dată nu reuşeşte să „dea foc templului” va folosi prilejul alegerii preşedintelui ţării, planificată pentru anul 2016, ca să-şi atingă scopurile, de fapt, nu atât ale sale.
Dar şi până atunci pe oamenii din Moldova îi pasc pericole mari, inclusiv pentru că politicianul Dodon a demonstrat deja societăţii că el, în realitate, este un distrugător politic, că nu poate activa la nivel statal în mod echilibrat, bazându-se pe interesele naţionale ale Moldovei şi pornind de la realităţile care s-au creat în ţară. Aici sunt necesare câteva verificări.
1)Actualmente, societatea moldovenească este divizată în două părţi aproximativ egale: una formată din adepţi ai vectorului de dezvoltare euro-asiatic, a doua - din adepţi ai vectorului de dezvoltare european;
2)Ca exemplu, eu şi colegii mei din echipa fondatorilor PSRM ne considerăm statalişti şi pledăm consecvent pentru prima variantă. Dar, concomitent, nu suntem în drept, dacă, într-adevăr suntem oameni realişti şi responsabili, să ignorăm poziţia oponenţilor noştri, numărul cărora este, practic, egal cu cei care împărtăşesc poziţia noastră. Plus la aceasta, noi am fost împotriva semnării mecanice şi pripite a Acordului de asociere cu UE, fără coordonarea prealabilă a acestei acţiuni cu Federaţia Rusă. Dar noi înţelegem clar că şi anularea mecanică şi pripită a Acordului de asociere, după alegerile parlamentare, nu va aduce succes. Dimpotrivă, aceasta va conduce la dezastru social-economic şi, ca urmare, la destabilizarea situaţiei în ţară.
3) Politicianul Dodon, venind la PSRM, deja la 22 decembrie 2011 a declarat public că aderarea Moldovei la Uniunea Vamală este actualmente o idee utopică, ţinând cont de poziţia Ucrainei privind aceasta Uniune Pe parcursul anilor 2012-2013, Dodon şi echipa de tineri instruită de el s-au specializat într-un singur lucru – de a striga tare în locurile publice: „Jos!” şi „Demisia”. Dar ţara noastră a avut şi are nevoie de altceva: de dezvoltare, de linişte şi stabilitate, de colaborare şi nu de distrugere şi negare totală. Deci, elementul distrugător în activitatea politică a lui Dodon predomină esenţial, el este evident şi periculos.
4) Pe parcursul ultimei perioade Dodon s-a transformat brusc într-un adept fidel al vectorului euro-asiatic de dezvoltare şi actualmente declară că Acordul de asociere cu UE trebuie să fie anulat după alegerile din 30 noiembrie, fără să indice sursele financiar-materiale care vor compensa pierderile enorme pe care le va suporta Moldova şi cetăţenii ei. Dodon tace la tema dată! Este evident că Rusia, ţinând cont de problemele sale şi luând în calcul şi cheltuielile legate de Crimeea şi cele de ajutor umanitar în estul Ucrainei, nu are bani în mărimea necesară şi pentru susţinerea economiei moldoveneşti. Nu ştiu, are Rusia sau nu resursele necesare pentru promovarea permanentă a „politicienilor” de genul lui Dodon?
5) Luând în calcul calităţile „profesionale” şi „ideile” lui Dodon în pragul alegerilor, în cazul participării lui la guvernare, relaţiile bilaterale reciproc avantajoase dintre Moldova şi ţările vecine - Ucraina şi România, precum şi cu UE, care astăzi sunt vitale pentru ţara noastră, nu pot fi nici planificate, nici realizate. Dodon, astăzi, nu declară SOLUŢII, admisibile pentru cetăţenii noştri, în cazul anulării Acordului de asociere cu UE pentru că el nu le are. El demonstrează doar populism politic şi nu înţelege că diletantismul în activitatea politică este interzis.
Echipa lui nu este în stare să dea răspunsuri clare şi întemeiate la următoarele întrebări: Ce va fi cu circulaţie liberă a cetăţenilor? Care posibilităţi de a munci undeva, în afară de Rusia, vor fi păstrate? Câte şanse la dezvoltarea economiei şi deschiderea locurilor de muncă fără proiectele, creditele şi donaţiile europenilor vom avea? Cine şi în ce perioadă ne va compensa pierderile, dacă vom fi izolaţi economic de partenerii noştri actuali?
- De unde aveţi Dvs materiale pentru astfel de opinii şi concluzii asupra unor probleme atât de serioase şi delicate?
- M-am aflat în viaţa politică activă pe parcursul perioadei de 25 de ani. Practic, toate răspunsurile mele sunt bazate pe experienţa mea, acumulată în perioada nominalizată. Plus la aceasta, în toate vremurile, în orice ţară au fost şi sunt oameni cinstiţi, oameni oneşti. Noi colaborăm, în limitele legii, cu comunitatea de experţi din diferite ţări. Fiind statalişti, membrii echipei noastre au activat, pe cât e posibil, atât pentru dreptatea şi echitatea socială în ţară, cât şi pentru apărarea şi promovarea intereselor naţionale ale Moldovei.
- Dacă e să credem acestor afirmaţii, de ce credeţi că Vladimir Putin mizează pe Igor Dodon cu mai puţine şanse de a ajunge la guvernare, conform sondajelor de la urmă, şi nu a ales în Republica Moldova alt „partener” pentru realizarea scenariilor sale locale, regionale şi mondiale?
- Poate că Vladimir Putin mai mizează pe cineva, dar tot atât de nesemnificativ ca pondere politică şi valoare morală ca Igor Dodon, pe Dodon el mizează deschis şi acesta acceptă rolul de unealtă. Dar şi pentru că în Republica Moldova, astăzi, nu există alte forţe politice şi alţi politicieni care ar accepta să-şi vândă ţara şi să contribuie la pierderea stabilităţii sau declanşarea războiului în propria casă şi în regiune. Şi poate pentru că nu mai este nimeni care să le măsoare pe toate în bani şi să încalce toate legile pentru bani, în aceeaşi măsură ca şi Igor Dodon.
- La ce legi vă referiţi?
- La ingerinţele unui alt stat prin el m-am referit deja. Un alt exemplu ar fi că Dodon încalcă grav litera şi spiritul legislaţiei în vigoare, în special, în ceea ce priveşte finanţarea partidelor şi a campaniei electorale, o face făţiş, sfidător, special, parcă, pentru a testa gradul de răbdare a societăţii şi a statului. Nu se ştie de ce, instituţiile statului tolerează acest comportament. De exemplu, încă nimeni nu a reacţionat adecvat la aspectul financiar al activităţii partidului lui Dodon atât în perioada de până la alegeri, cât şi în timpul campaniei. Este foarte straniu, dar nici CNI, nici Inspectoratul Fiscal, nici CEC, nici chiar Coaliţia pentru Alegeri Libere şi Corecte nu au verificat documentele oficiale depuse de către acesta în organele abilitate şi nu au văzut în ele încălcările serioase cu caracter financiar. Dar încălcările sunt vizibile şi fără un control special profund. Ca exemplu, din primul raport financiar prezentat de către Dodon la CEC pe parcursul campaniei, se vede că 23 de persoane (din care 12 sunt candidaţi în deputaţi) au plătit cotizaţiile de membru în perioada electorală în suma totală circă 1 mln 800 mii de lei. Apară întrebarea logică – de unde persoana cu venituri oficiale lunare în mărime de 2500 de lei poate oferi de la 35 până la 75 mie de lei şi mai mult? În comparaţie cu alţi concurenţi electorali, putem spune că Dodon nu se teme de nimiс şi de nimeni, dar de ce? Poate de aceea Dodon a început campania sa electorală încă în mijlocul lunii decembrie a anului trecut? El a cheltuit sume extraordinar de mari, iar provenienţa banilor rămâne şi astăzi nedemonstrată. Sunt bani furaţi? De unde şi de către cine? Este manifestarea aceluiaşi amestec al unui stat străin, în condiţiile când legea nu permite finanţarea partidelor din afara ţării?
- Trebuie să revin la întrebarea iniţială privind conflictul care îl aveţi cu Igor Dodon, la ce etapă sunteţi cu soluţionarea lui?
- Noi, fondatorii Partidului Socialiştilor, pe care Igor Dodon afirmă că ne-a exclus din partid, avem cu el mai multe procese în judecată, unul l-am câştigat recent, la 15 noiembrie. Instanţa l-a impus pe Igor Dodon să plătească peste 40 de mii de lei pentru concedierea ilegală a unui fost coleg de partid din Găgăuzia. Dar alte procese, mai importante, sunt aproape pe linie moartă de 11- 16 luni şi ne întrebăm şi noi de ce? Poate pentru că un şir de documente partinice atacate în judecată nu sunt valabile, iar unele din ele sunt trucate şi, ca rezultat, partidul lui Dodon trebuie să fie scos de pe distanţa electorală, iar unii colaboratori concreţi ai Ministerului Justiţiei atraşi la răspundere?
Mai putem întreba de ce are aceeaşi soartă procesul de judecată pe care i l-au intentat un şir de şahişti renumiţi din Moldova pentru faptul că, din start, Dodon a uzurpat Federaţia de Şah, după ce a realizat acelaşi scenariu şi cu Partidul Socialiştilor?
Deocamdată, nu avem un răspuns verificat, dar credem că, mai târziu sau mai devreme, dreptatea va triumfa. E clar un lucru – fără întreprinderea măsurilor adecvate din partea organelor abilitate referitor la sursele reale ale finanţării formaţiunilor politice, fără interzicerea reală a finanţării lor din străinătate, noi nu avem nicio şansă pentru o mişcare reală pe calea, într-adevăr, democratică.
Este încă o dovadă, a câta la număr, că alegătorul din Moldova, în cadrul alegerilor din 30 noiembrie, urmează să înlăture acest pericol din calea ţării noastre, să nu permită de a fi minţit, ca, ulterior, să fie şi folosit pentru declanşarea scenariilor distrugătoare, inclusiv cu posibilă vărsare de sânge.
- Cum vreţi să vă prezentăm şi pe cine reprezentaţi?
- Reprezint o parte din fondatorii Partidului Socialiştilor din republica Moldova şi Consiliul coordonator al platformei socialiste din PSRM „PATRIA-RODINA”. Şi mai sper că reprezint toată lumea cu cugetul treaz care nu poate admite la putere politicieni-instrumente ale scenariilor de destabilizare şi vărsare de sânge în propria ţară.