E nevoie de o platformă, în care reprezentanții mass-media să discute cu autoritățile și, de o manieră onestă, să găsească soluții care să influențeze și politica de plasare a advertising-ului de către marile companii și donatorii de publicitate, a menționat Igor Boțan, expertul permanent al proiectului, în cadrul dezbaterii publice la tema: „Presa independentă din Moldova: ieșită din criză sanitară totală și intrată în plin război”, organizată de Agenția de presă IPN.
„Este foarte important să înțelegem ce fel de mass-media avem, din punct de vedere al organizării. Avem mass-media care sunt țintite spre business, sunt companii care vor să facă business și scopul lor este să câștige bani. Dar avem și media, care reprezintă un fel de hibrid, care este, pe de o parte, business, iar, pe de altă parte, este și proiect politic. Este tare interesant să vedem politicieni care sunt media magnați. Și înțelegem că aici are loc hibridizarea, adică îmbinăm business-ul cu politica. Ex-președintele Republicii Moldova Vladimir Voronin spunea că sistemul lucrează așa: bani-putere-bani. Acesta este scopul hibridizării business-ului și a politicului. Și avem a treia categorie, este vorba despre presa care se întitulează de utilitate publică, ce care este făcută de jurnaliști în interes public. Și dacă avem toate aceste lucruri, aici trebuie să intre în joc reglementările statului, și aceste reglementări trebuie să fie de așa natură: să respecte drepturile fundamentale, prevăzute în Constituție și în legislația Republicii Moldova, este vorba de pluralism, de neadmitere a cenzurii din partea puterii publice, autocenzura este la fel o chestie foarte importantă, și, cel mai important lucru, să nu admită fake-urile și dezinformarea. Toate aceste lucruri trebuie făcute de așa natură încât mica piață de publicitate din Republica Moldova să vină în suportul acestor lucruri fundamentale, dar să susțină produsul autohton, făcut cu bună credință, în interes public, care nu admite fake-uri, dezinformări ș.a.m.d. O abordare complexă a acestei probleme poate să ne apropie de un rezultat așteptat de toată societatea. Reprezentanții mass-media pot veni în fața celor care adoptă decizii și cu cifre”, a spus Igor Boțan.
În opinia expertului permanent al proiectului, Republica Moldova are nevoie de o politică informațională. „Guvernarea este preocupată de securitatea informațională și acest lucru este explicabil, pornind de la circumstanțele în care ne aflăm în această regiune. Dar cred că trebuie lărgită viziunea ca să avem și o politică informațională. Și această politică informațională trebuie să fie elaborată de guvernare, împreună cu opoziția, ca reglementările să fie de așa natură încât, dacă se schimbă guvernarea, lucrurile să rămână stabile, pentru că interesul național al Republicii Moldova este să avem cetățeni informați corect, din surse diferite și care, datorită mass-media din Republica Moldova, împărtășesc valori la care a subscris Republica Moldova în tratatele la care face parte. Aici trebuie conjugate eforturile celor din media, celor din mediul politic, inclusiv opoziția, astfel încât lucrurile să revină într-o albie în care cine din presă muncește mai mult, cine este mai dedicat, cine este mai corect, acela beneficiază și de suportul celor care își promovează interesele prin intermediul advertising-ului, reclamei”, a subliniat Igor Boțan.
Potrivit expertului, în actualele creze ar trebui să reziste mass-media care sunt mai puternice și va fi o luptă pentru supraviețuire. „Este foarte îngrijorător că ar putea să dispară instituții media foarte bune, dar suntem o societate relativ mică, cu potențial modest și, dacă dispar câteva instituții foarte bune, asta este o pierdere pentru societate, deci, riscul este foarte mare. În ceea ce privește calitatea oamenilor din presă, eu insist pe importanța Consiliului de Presă. Eu cred că acest organ de autoadministrare este extrem de important și cei care sunt în media, în instituții diferite, instituțiile sunt în competiție între ele, jurnaliștii sunt în competiție între ei, însă există reputația, care contează, pentru că ea este chezășia credibilității. Și dacă e așa, atunci Consiliul de Presă trebuie susținut cu toate forțele, astfel încât această instituție de autoreglementare să fie garantul că cei care subscriu Codului deontologic, la valorile pe care le promovează Consiliul de presă, să fie beneficiarii a ceea ce se numește credibilitate și reputație. Cred că acest lucru este foarte important”, a menționat Igor Boțan.
Dezbaterea publică la tema „Presa independentă din Moldova: ieșită din criză sanitară totală și intrată în plin război” este ediția a 239-a din ciclul „Dezvoltarea culturii politice în dezbateri publice”. Proiectul este desfășurat de Agenția de presă IPN, cu susținerea Fundației germane „Hanns Seidel”.