Dacă se pretinde că în prezent în Primăria municipiului Chișinău au fost lansate anumite reforme, nu este clar cine și-a asumat responsabilitatea pentru ele și cine își asumă riscurile pentru efectul acestora? Dacă în cazul primarului general, care este ales pentru un mandat de patru ani, situația este mai limpede, în actuala situație, în care există un primar interimar, lucrurile sunt mai incerte. În aceste condiții nu este clar dacă actualele schimbări și acțiuni la nivel municipal pot fi numite reforme, deoarece acestea trebuie anticipate, trebuie prezentate ca viziune, și ca responsabilitate. Opinii în acest sens a formulat directorul executiv al Asociației pentru Democrație Participativă „ADEPT”, Igor Boțan, la dezbaterile publice cu tema: „Interferențe administrative și politice în capitală”, organizate de Agenția de presă IPN și Radio Moldova.
Igor Boțan, expert permanent al proiectului, a declarat că alegerile locale sunt de natură politico-administrative. Și în acest caz interferențele administrative și politice sunt practic inevitabile, fapt care persistă și în municipiul Chișinău. Potrivit expertului, pornind de la faptul că Primăria și Consiliul municipal Chișinău sunt instituții eligibile, cetățenii participă la alegeri și acordă un mandat pentru o perioadă de patru ani. Respectiv, Consiliul este organul reprezentativ care aprobă decizii, primarul, care este și un reprezentant al comunității, este un organ executor. El susține că la alegerile locale participă partide și nu poți scăpa de componenta politică, chiar dacă accentul trebuie pus pe componenta administrativă.
Igor Boțan a menționat că dacă se declară că actualmente sunt în derulare anumite reforme, cei care reprezintă municipalitatea trebuie întrebați cine și le asumă? „Pentru că în cazul primarului, acesta are mandat de patru ani și este clar, însă acum e o situație specială cu primarul. Pe de altă parte, Consiliul are drepturi, dar nu este clar dacă este cumva implicat în vreo reformă? Există vreo majoritatea care își asumă responsabilitatea reformei? Eu personal, în calitate de cetățean, nu văd și nu îmi este clar cine își asumă reforma și în baza cărui drept? Pentru mine contează predictibilitatea”, a notat Igor Boțan.
În opinia sa, în situația actuală a municipiului Chișinău, se atestă o ruptură. „Pe acest fundal, pe de o parte, sunt comise anumite acțiuni sporadice, întrucât primarul interimar nu are statut oficial, eligibil în municipiu. Pe de altă parte, astăzi, 12 februarie, Silvia Radu a prezentat un raport la o sută de zile de aflare în funcție, care cumva se pliază pe transparentizarea procesului decizional, lupta împotriva corupției etc. În condițiile în care mesajul se pliază pe un mesaj general din țară, pe problemele cum ar fi – corupție, lipsă de transparență, conflict de interese, am putea spune că deciziile nu sunt sporadice. Pe de altă parte, actuala situație din municipiul Chișinău este absolut anormală. Nu poate fi văzut firul legitimității mandatului Silviei Radu, numită de o persoană care, la rândul său, nu a fost o persoană aleasă în funcția respectivă. Se cunoaște și despre pledoaria Partidului Liberal de a-l readuce în funcție pe Dorin Chirtoacă, însă este deja reacția organelor de drept care nu constată vreo încălcare în procesul de numire a Silviei Radu la conducerea Primăriei. Pe lângă situația anormală, se constată și ceva straniu și anume atitudinea față de primarul suspendat al capitalei în comparație cu un alt primar – Ilan Șor. Iar aceasta înseamnă că Dorin Chirtoacă este tratat de o manieră nu tocmai corectă. Acesta este tratat de o manieră discriminatorie în comparație cu primarul de Orhei Ilan Șor. Cei doi sunt în aceeași funcție, ambii cercetați penal, însă unul e suspendat, iar altul nu și în acest caz Dorin Chirtoacă este nedreptățit. Asupra sa se exercită anumită presiune de ordin penal și politic”, a spus Igor Boțan.
El a mai spus că la nivel municipal există o luptă politică, în condițiile în care Chișinăul reprezintă 25% din alegători, iar alegerile parlamentare se apropie.
Dezbaterile publice „Interferențe administrative și politice în capitală”, constituie ediția a 87-a din ciclul „Dezvoltarea culturii politice în dezbateri publice”, desfășurat cu susținerea Fundației germane Hanns Seidel.