IFPS speră ca schimbările de structură să asigure schimbări de esenţă
De la 1 februarie, Serviciul Fiscal Principal de Stat (IFPS) activează într-o nouă structură. Sergiu Puşcuţă, şeful IFPS, menţionează că deşi fiscul îşi îndeplinea funcţiile de a asigura acumularea veniturilor la buget şi de a lucra cu contribuabilii restanţieri, structura acestuia nu mai corespundea cerinţelor unei administrări fiscale eficiente.
Potrivit lui Puşcuţă, structura IFPS a fost creată cu mai mulţi ani în urmă şi modificările operate pe parcurs au fost modificări ad hoc, dictate de necesitatea soluţionării unei probleme de moment, fără o analiză în perspectivă. Opinii în acest sens au fost exprimate de misiunile tehnice ale FMI, sosite în RM să ajute la restructura sistemului financiar. Dar şi în interiorul Serviciului Fiscal se vorbea despre necesitatea unor schimbări.
Concretizând în ce constau schimbările operate, care au fost prevăzute în Strategia de dezvoltare a Serviciului fiscal pe anii 2006-2010, şeful IFPS a relevat că, la propunerea FMI, s-a mers pe ideea creării a trei blocuri de administrare în cadrul Serviciului Fiscal.
Astfel, în primul bloc au fost incluse direcţiile de administrare fiscală, de management al arieratelor şi de control fiscal, ele fiind trecute în subordinea primului şef-adjunct al IFPS. Acestuia îi este subordonată şi secţia proceduri de insolvabilitate. Practica de anulare a unor datorii a întreprinderilor s-a dovedit a fi una vicioasă, acestea acumulau altele noi, fapt care a fost demonstrat şi pe parcursul amnistiei fiscale. În cadrul ei au fost radiate din conturile agenţilor economici peste 3 mlrd lei. Aplicarea procedurii de insolvabilitate asupra companiilor care nu-şi onorează obligaţiile fiscale va pune capăt acestei situaţii. Se intenţionează pe parcurs şi promovarea unor modificări în legislaţie care ar simplifica însăşi procedura de insolvabilitate.
Al doilea şef-adjunct coordonează direcţiile ce verifica executarea politicilor de administrare fiscală, promovate de primul bloc. Totodată, aceste direcţii, plus direcţia juridică şi direcţia management strategic şi organizarea activităţii, urmează să asigure executarea politicilor la nivel de inspectorate teritoriale fiscale.
Al treilea şef-adjunct va fi responsabil de activitatea direcţiilor de evidenţă a contribuabililor şi veniturilor, de implementarea tehnologiilor informaţionale şi prelucrarea informaţiei. În felul acesta va fi asigurată funcţionalitatea sistemului de administrare fiscală pe intern.
Direcţia personal şi instruire, precum şi direcţia securitate şi audit intern se vor afla în subordinea şefului Serviciului IFPS. Secţia audit intern este nou creată în cadrul direcţii securitate şi va fi o pârghie de verificare a activităţii celorlalte direcţiei. Pe lângă inspectarea şi controlul intern ea va efectua auditul proceselor ce decurg în cadrul Serviciului Fiscal.
Noua structură organizaţională a IFPS e în vigoare de două luni. Potrivit şefului IFPS, adaptarea la ea s-a produs mai repede decât se aştepta şi are un randament mai sporit. Viteza de activitate în cadrul IFPS s-a majorat. În parte, şi datorită promovării în funcţiile de şefi de direcţie a unor oameni tineri, de până la 35 de ani (circa 40 la sută), precum şi rotaţiei pe interior a personalului. Au fost strict delimitate responsabilităţile subdiviziunilor, înlăturate dublările de funcţii.
Referindu-se la modul în care se va reflecta noua structură asupra relaţiei cu contribuabilii, şeful IFPS a spus că în acest sens s-a urmărit scopul de a diminua factorul uman. În parte, aceasta se va obţine prin implementarea tehnologiilor informaţionale, care vor permite ca declaraţiile, dările de seamă şi alte documente financiare să fie transmise prin Internet, iar impozitele şi taxele să fie calculate automatizat, fără intervenţia, subiectivă uneori, a inspectorilor fiscali. Tot din aceste considerente secţiile consultative şi de relaţii cu contribuabilii vor fi substituite de Centrul de apel telefonic. La acest Centru contribuabilii vor putea adresa toate întrebările în legătură cu calcularea şi plata impozitelor şi taxelor. Întrebările şi răspunsurile vor fi înregistrate. Şi în caz când răspunsul colaboratorilor fiscali nu va fi deplin şi va duce la plata incorectă a impozitelor şi taxelor de către contribuabilul respectiv, acesta nu va achita amenzile şi penalităţile calculate pentru incorectitudine, ci doar plăţile de bază.
Colaboratorii fiscali au avut ocazia să studieze experienţa în acest sens acumulată de Serviciul fiscal al Lituaniei. În prezent IFPS lucrează asupra programului softului, astfel ca până la sfârşitul acestui an Centrul de apel telefonic să fie lansat.