IDIS recomandă instituirea unui mecanism de validare a învăţării anterioare
Recunoaşterea învăţării anterioare ar facilita reintegrarea profesională a migranţilor moldoveni, odată reîntorşi în ţară. Pentru recunoaşterea calificărilor e nevoie de instituirea unui centru republican de coordonare a validării. De această părere sunt autorii studiului „Recunoaşterea învăţării anterioare pentru migranţii întorşi în Moldova: realităţi şi tendinţe”, transmite Info-Prim Neo.
Studiul este elaborat de Viorica Antonov şi Corneliu Ciurea, experţi ai Institutului pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale „Viitorul”, şi de expertul din România Valeriu Frunzaru.
„Devine problematică angajarea migranţilor calificaţi fără diplome sau atestare în cadrul companiilor din Moldova, în special în cele cu capital străin. Din aceste considerente, este necesară instituirea unui mecanism de validare a învăţării anterioare în ţară”, a explicat Viorica Antonov.
Expertul Corneliu Ciurea a specificat că printre politicile recomandate în acest studiu se menţionează necesitatea de instituire a unui centru republican de coordonare a validării, care să fie subordonat Ministerului Educaţiei, dar şi accelerarea adoptării Codului Educaţiei.
„Uniunea Europeană insistă asupra recunoaşterii învăţării anterioare şi, din acest motiv, am pornit de la exemplele ţărilor UE pentru a vedea ce putem implementa în cazul Republicii Moldova”, a precizat Valeriu Frunzaru.
Ministerul Educaţiei a elaborat deja un concept de validare şi certificare a abilităţilor profesionale ale persoanelor care au obţinut aceste abilităţi în afara unei şcoli de meserii sau altei instituţii de învăţământ. Se propune ca de aceste noi condiţii să profite şi migranţii care revin de peste hotare cu anumite abilităţi şi cunoştinţe, dar patronii nu-i angajează la muncă pentru că nu au certificate.