Guvernul va implica mai activ sectorul privat în programele de dezvoltare economică
[Ştire Info-Prim Neo din ciclul „Moldova-20! Încotro?”]
Guvernul va implica mai activ sectorul privat în realizarea programelor de dezvoltare economică, a declarat într-o emisiune la Radio Moldova vicepremierul Valeriu Lazăr, ministrul economiei, referindu-se la evoluţia sectorului privat, comunităţii de afaceri din Moldova pe parcursul anilor de independenţă, notează Info-Prim Neo.
„Sectorul privat prevalează în economia Moldovei, însă sub aspectul calitativ al acestuia, mai este mult de lucru. Am trecut prin privatizarea în masă, am susţinut dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii unde se regăseşte cel mai mult sectorul privat - în servicii, comerţ. Dar statul încă este mult prea prezent în economia reală, în special în infrastructuri, aproximativ 25 la sută din valoarea activelor nete din economia reală aparţine statului, deşi el nu are capacitate de a investi în dezvoltarea activelor respective. De aceea, în această toamnă sau la începutul anului viitor, trebuie să relansăm activ atragerea sectorului privat în economie prin diferite formule de parteneriat public-privat, fie prin privatizarea simplă, fie prin concesionarea anumitor servicii în aceste infrastructuri care necesită a fi dezvoltate”, a precizat Lazăr .
Concomitent, de către instituţiile statului, dar şi cu concursul comunităţii de afaceri, urmează a fi desfăşurate trainiguri, seminare de informare, programe de instruire, domeniului educaţiei revenindu-i un rol foarte important în afirmarea unui sector privat competitiv.
„Înşişi oamenii de afaceri trebuie să se asocieze, să depăşească faza embrionară, când ei luptă între ei. Competiţia este necesară într-o economie de piaţă, dar trebuie să înţelegem rolul asocierii atunci când se cere a avea o voce comună în dialogul cu sectorul public, cu cei ce elaborează politici”, a adăugat vicepremierul.
Victor Bodiu, secretar general al guvernului, care are şi o experienţă de activitate în business, a apreciat că sectorul privat în cei 20 de ani de independenţă s-a dezvoltat neuniform.
„În sistemul bancar, de exemplu avem un sector privat puternic, aceasta a permis atragerea investiţiilor private în bănci”, a relevat Bodiu. În opinia sa, cultura antreprenorială a agenţilor economici din Moldova va spori, dacă în ţară se va lucra în permanenţă la îmbunătăţirea climatului de afaceri, ce ar permite atragerea investiţiilor străine.
„Companiile occidentale vin în Moldova nu doar pentru a aduce capital, dar şi cele mai bune practici de gestionare a afacerii, de organizare a muncii, de utilizare a tehnologiilor avansate în producţie”, a specificat el.
Preşedintele asociaţiei producătorilor agricoli Uniagroprotect Alexandru Slusari a spus că, în pofida problemelor, crizelor şi perioadelor de instabilitate politică, perindate pe parcursul acestor ani, sectorul privat s-a dovedit a fi mai receptiv la nou decât sectorul public.
„Desigur, bagajul acumulat în economia planificată a fost o povară pentru antreprenorii mai în vârstă. Dar numai în primii ani, căci mai apoi toţi au înţeles că nu are rost să aştepţi pomeni de la stat. Avem şi oameni de afaceri care se gândesc numai la ei, se gândesc cum să vâneze cât mai mulţi bani, să rupă cât mai mult de la societate, dar majoritatea sunt oameni oneşti şi generoşi. De exemplu, cei din în sectorul agrar. Şi eu sunt foarte optimist în raport cu viitorul businessului moldovenesc”, a spus Slusari.
Potrivit lui Sergiu Harea, şeful direcţiei economice la Camera de Comerţ şi Industrie (CCI), în ultimul ani, în afaceri vin tineri manageri cu idei şi cunoştinţe noi, care urmăresc eficienţa atunci când fac investiţii, când lansează proiecte. Ei se îngrijesc de cariera angajaţilor lor, investesc în educaţie, dau dovadă de responsabilitate socială şi contribuie la dezvoltarea comunităţilor locale în care activează. CCI contribuie la promovarea unor astfel de manageri, inclusiv prin trimiterea lor la stagii în companiile lider din străinătate.
În acelaşi context, directorul Centrului businessului mic din Soroca Alexei Ciubara a arătat la necesitatea de a deschide mai multe centre de informare pentru oamenii de afaceri, în special, din mediul rural, de a le ajuta în planificarea unor afaceri durabile, în identificarea partenerilor, precum şi în dezvoltarea culturii antreprenoriale.