Guvernul susţine că va promova în următorii 3 ani o politică bugetară prudentă
Guvernul va promova în următorii ani o politică bugetară prudentă, din cauza constrângerilor financiare de resurse, prioritare fiind cheltuielile publice, în funcţie de impactul programelor asupra creşterii economice şi reducerii sărăciei, se arată într-un comunicat de presă al Ministerului Finanţelor.
Potrivit Cadrului de cheltuieli pe termen mediu (CCTM) pentru anii 2007-2009, aprobat recent de Guvern, priorităţile de cheltuieli vor fi axate pe implementarea reformei salariale în sectorul public, susţinerea reformelor în administraţia publică centrală şi în sectorul public, precum şi pe dezvoltarea infrastructurii economice. Blocul cheltuielilor sociale va continua să deţină ponderea majoră. Vor creşte cheltuielile în domeniul sănătăţii şi cheltuielile pentru asigurarea şi susţinerea socială.
Ministerul Finanţelor prognozează o diminuare lentă, în 2008-2009, a cheltuielilor de ordin economic, cu finalizarea unor programe, în special a celor legate de gazificare şi alimentarea cu apă. În schimb, vor creşte, de circa 2,8 ori, cheltuielile pentru ştiinţă şi inovare.
Politica fiscală pe anii 2007-2009 prevede reducerea în continuare a cotelor inferioare a impozitului pe venit al persoanelor fizice până la 7 şi respectiv 10%, cota superioară menţinându-se la nivel de 20%.
Începând cu 2008, va fi modificată structura şi mărimea grilelor de venit impozabil. Scutirile personale anuale şi cele pentru persoanele întreţinute vor fi majorate în continuare.
În următorii trei ani va continua procesul de redistribuire a cotei de asigurare socială (29%) de la angajator către salariat. Către 2009 contribuţia de asigurări sociale va fi plătită în proporţie de 23 % de angajator şi 6 % - de salariat. Primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală vor fi majorate de la 4 la 5 % începând cu 2007.
Începând cu 2008 va fi iniţiat procesul de implementare a unui nou sistem de impozitare a bunurilor imobiliare la valoarea lor de piaţă.
Veniturile publice vor creşte cu circa 16 la sută în mediu anual, şi în 2009 vor constitui circa 24 miliarde lei. Acumulările fiscale vor constitui în continuare principala sursă de venituri, din care o pondere semnificativă îi revine taxei pe valoarea adăugată (TVA). Şi veniturile din contul primelor de asigurări medicale şi contribuţiilor de asigurări sociale vor înregistra o creştere semnificativă.
Stocul datoriei de stat, ca pondere în PIB, va înregistra o diminuare considerabilă de la 30,7 %, conform prognozei pentru 2006, la cca 20 % către 2009. În următorii trei ani finanţarea externă se va limita la atragerea împrumuturilor noi numai pentru finanţarea proiectelor investiţionale la condiţii concesionale fără contractarea finanţării noi sub forma de împrumut pentru susţinerea bugetului.
Balanţa financiară în anii 2007-2008 se va solda cu deficit bugetar care nu va depăşi 0,5 % din PIB, iar în 2009, din lipsa surselor de finanţare, se estimează un excedent bugetar de circa 0,2% din PIB.
CCTM reprezintă un document de analiză şi prognoză financiară pe un termen de 3 ani, care permite planificarea strategică a finanţelor publice, utilizarea raţională a resurselor, conformi priorităţilor prevăzute de Strategia de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei (SCERS) şi alte programe naţionale; corelarea programelor şi reformelor iniţiate cu posibilităţi de finanţare pe termen mediu; monitorizarea eficienţei resurselor financiare alocate.
Potrivit documentului în cauză, tendinţele care vor influenţa realizarea programelor de dezvoltare social-economică vor fi creşterea PIB de 6% pe an, reducerea ratei inflaţiei până la 7 % către 2009, şi menţinerea stabilităţii cursului de schimb al valutei naţionale faţă de principalele valute de referinţă. Ritmurile de creştere a exporturilor se vor majora, iar cele de creştere a importurilor vor încetini. Salariul mediu lunar pe economie va creşte în termeni reali cu circa 12 la sută pe an, atingând în anul 2009 nivelul de 2860 lei.