Guvernul sfidează nepedepsit legea. Analiză Info-Prim Neo

„Monitorul Oficial” publică în ultimul număr (184-185) mai multe hotărâri privind alocarea mijloacelor financiare din Fondul de rezervă al Guvernului. Cel puţin una dintre ele face parte dintr-un şir de acte similare, prin care Executivul central cheltuieşte de-a lungul anilor mijloace financiare publice în proporţii enorme, încălcând legea fără să răspundă în faţa acesteia. După dictonul latin „Quod licet Iovi, non licet Bovi”. Hotărârea respectivă este relevantă în special pentru faptul că scoate în vileag mecanismele prin care guvernanţii manipulează aceşti bani. Astfel, prin Hotărârea nr. 1352 Guvernul alocă aproape 100 000 lei propriului Aparat şi circa 10 000 lei altor două autorităţi centrale, „pentru acoperirea cheltuielilor aferente deservirii vizitei oficiale în Republica Moldova a E.S. domnului Getiminas Kirkilas, Prim-ministru al Republicii Lituania”. Vizita respectivă a avut loc la 2-3 noiembrie, iar hotărârea privind alocarea banilor a fost adoptată, aproape peste o lună, la 27 noiembrie. Regulile instituite de acelaşi Guvern prevăd că orice deviz de cheltuieli, oricât de simplu, al oricărei instituţii bugetare, mai întâi se elaborează, se argumentează şi se aprobă. În foarte rare cazuri, se admite alocarea banilor post-factum. Vizetele oficiale de acest nivel nu se decid peste noapte, astfel că Guvernul a avut timp suficient pentru a nu încălca propriile reguli şi a asigura o anumită transparenţă în cheltuirea banilor publici. Acelaşi stil se atestă şi în cazul hotărârii nr. 1305, din 13 noiembrie, prin care aceluiaşi Aparat i se alocă circa 71 000 lei pentru acoperirea cheltuielilor legate de vizita oficială a lui Andrei Fursenco, ministru al învăţământului din Federaţia Rusă, care a condus partea rusă a Comisiei interguvernamentale de colaborare economică interstatală, dar încă în perioada 3-8 octombrie. Despre această vizită s-a ştiut din timp, a fost aşteptată, s-a vorbit de ea mult timp înainte la cele mai înalte niveluri ale puterii de stat. Cu întârziere de o lună, Guvernul adoptă hotărârea de a aloca circa 130 000 lei pentru acoperirea cheltuielilor aferente vizitei oficiale a Prim-ministrului leton Aigars Kalvitis, care a avut loc între 6 şi 10 septembrie (hotărârea nr. 1182 din 11 octombrie). [Fond de rezervă de uz intern?] Cine se face responsabil, cine şi cum a fost tras la răspundere pentru faptul că, în aceste şi alte cazuri similare, banii publici, foarte mulţi, au fost cheltuiţi fără adoptarea în prealabil a unei hotărâri de Guvern, obligatorie conform legislaţiei în vigoare? Răspunsul este cunoscut. Cine să pedepsească şi cine să fie tras la răspundere, dacă şi pentru plecarea Prim-ministrului Vasile Tarlev în Croaţia, efectuată la 23-24 octombrie, suma de peste 225 000 lei a fost aprobată doar la 14 noiembrie? Sunt totuşi întrebări la care trebuie să existe răspunsuri, aşa cum există şi instituţii de stat menirea cărora este să asigure respectarea legii, chiar dacă este vorba de Guvern. De exemplu, Curtea de Conturi, Procuratura generală, Parlamentul într-o republică parlamentară democratică. Anume aşa se pune problema, pentru că gestionarea banilor publici respectivi trebuie să corespundă normelor instituie de Legea nr. 1228 despre Regulamentul privind utilizarea mijloacelor fondului de rezervă al Guvernului, adoptată la 17 iunie 1997. Conform acesteia, „Fondul de rezervă este un fond bănesc destinat finanţării următoarelor cheltuieli şi acţiuni care survin în decursul anului, dar care nu sunt prevăzute în bugetul de stat: înlăturarea efectelor calamităţilor naturale şi avariilor, efectuarea lucrărilor de proiectare aferente acestei acţiuni; ajutorul financiar acordat autorităţilor administraţiei publice locale; efectuarea alegerilor anticipate şi a referendumurilor; cheltuielile aferente deplasării delegaţiilor oficiale ale R. Moldova peste hotare şi desfăşurării în bune condiţii a vizitelor unor delegaţii oficiale ale altor state sosite în republică” etc. Însă Legea stipulează exact că aceste cheltuieli se admit numai în cazul insuficienţei mijloacelor prevăzute în bugetul de stat. Să înţelegem că banii pentru vizitele oficiale din Moldova şi în Moldova nu au fost prevăzuţi în bugetul de stat pentru 2006? Sau au fost prevăzuţi, iar cele 225 000 lei pentru vizita Prim-ministrului în Croaţia, de exemplu, sunt doar o parte care suplimentează un deviz de cheltuieli şi mai mare? De altfel, prin hotărârea nr. 1305, din 13 noiembrie, aceluiaşi Aparat guvernamental, i se mai alocă circa 43 000 lei, precum şi circa 18 000 lei Ministerului culturii, pentru acţiunile consacrate sărbătorii „Ziua Naţională a Vinului”. De asemenea post-factum, peste o lună. Ziua vinului chiar că a fost mediatizată tot anul şi pe toate meridianele. Ea este una deja tradiţională, consumă mulţi bani şi cheltuielile trebuie prevăzute în mod obligator în bugetul de stat. Utilizarea lor din Fondul de rezervă dă cel puţin de bănuit. Bănuielile pot fi spulberate în baza aceleiaşi legi, care spune că “utilizarea neeficientă sau contrar destinaţiei a mijloacelor alocate din fondul de rezervă constituie temei pentru perceperea lor integrală şi incontestabilă în bugetul de stat şi pentru pedepsirea persoanelor culpabile în conformitate cu prevederile legislaţiei”. [Notă Info-Prim Neo:] Pentru mai puţin cunoscătorii de limbă latină. Dictonul „Quod licet Iovi, non licet Bovi” se traduce în română aşa: „Ce-i este îngăduit lui Jupiter, nu-i e îngăduit Boului”. Ce rol credeţi că şi-a rezervat în această situaţie Guvernul şi cum ne vede pe noi, cetăţenii, alegătorii, contribuabilii acestei ţări?

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.