Guvernul le va propune joi transportatorilor un pachet de soluții ca răspuns la cererea acestora de majorare a tarifelor pe fundalul scumpirii carburanților, în special a motorinei. Declarația îi aparține lui Mircea Păscăluță, secretar de stat în domeniul transporturilor din cadrul Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale. Printre aceste propuneri, secretarul de stat a menționat un tarif diferențiat în funcție de rata de îmbarcare, transmite IPN.
Într-un interviu pentru Radio Europa Liberă, responsabilul a precizat că autoritățile vor propune în calitate de soluții proiecte de susținere a transportatorilor pentru renovarea parcului auto, scutiri de ordin fiscal aplicate în paralel cu o fiscalizare foarte strictă, digitalizarea serviciilor în transportul public și o eficientizare urgentă a serviciilor de transport.
„În principiu, nu cred că este o oarecare dispută, sunt anumite poziții pe care le au transportatorii și poziția pe care o are ministerul. Noi de fiecare dată am comunicat cu dânșii, e un guvern nou, deci problemele nu au apărut acum, sunt probleme mai vechi. Acum ceea ce au invocat transportatorii a fost creșterea prețului la combustibil, la motorină, în special. Noi înțelegem acest aspect. Din păcate, am discutat, de fiecare dată am dat curs tuturor solicitărilor, am avut, cred că, undeva în jur de cinci ședințe de când sunt la minister cu transportatorii, există un pachet de măsuri pe care ministerul și-a asumat să le întreprindă în următoarea perioadă”, a declarat Mircea Păscăluță.
Potrivit lui, pe lângă aspectul prețului la motorină există un alt aspect foarte important care, din păcate, nu poate fi contabilizat, și anume rata de îmbarcare. Or, prețul la tarif depinde de rata de îmbarcare. Restricțiile din pandemie a influențat cumva rata de îmbarcare, dar analizele autorităților arată o diferență mare între rata de îmbarcare care este la nivel interraional, adică acele care asigură o conexiune cu Chișinăul și cele care sunt la nivel raional. „Deci, la nivel interraional situația nu este foarte gravă, adică există o rată de îmbarcare acceptabilă, la nivel raional – noi înțelegem acest aspect – și din considerentele respective în proiectul de ordin am decis să implicăm autoritățile publice locale, ele fiind, practic, cele care cunosc realitățile din regiune și, prin intermediul avizelor, să poată să fie aplicat un tarif diferențiat de cel standard”, explică secretarul de stat.
În ceea ce ține de tarif, Mircea Păscăluță a spus că va fi aplicat un tarif diferențiat. Acest fapt presupune că vor fi stabilite anumite plafoane la nivel interraional și la nivel raional. După asta, vor fi implicate autoritățile publice locale, ca ele, printr-un aviz, să permită transportatorilor să aplice un tarif diferențiat în zonele unde într-adevăr există o necesitate. Potrivit lui, din discuțiile cu cetățenii, reiese că ei sunt gata să achite poate un tarif mai mare, dar să aibă acces la transport, deoarece este o problemă foarte mare, într-adevăr.
„Unii transportatori refuză să facă anumite curse la nivel raional, dintr-un sat până în centrul raional, din cauza faptului că sunt foarte puțini oameni și nu este rentabil. Noi nu putem să intervenim și să-i obligăm, noi venim cu soluții atât pentru transportator, cât și pentru cetățeni – acestea ar fi soluțiile de moment. Deci, precizez, ceea ce ține de tarif e doar o soluție de moment, fiindcă problema trebuie privită în complexitate și noi am demarat anumite procese care urmează să ducă la finalitatea dorită”, a mai spus funcționarul.