Guvernul a acordat cetățenilor în sezonul rece compensații la plata resurselor energetice în sumă de 3,4 miliarde de lei din 5,8 miliarde lei planificați. Datele au fost prezentate de ministrul Muncii și Protecției Sociale, Alexei Buzu, în cadrul unui club de presă, transmite IPN.
În sistemul informațional privind vulnerabilitatea energetică s-au înregistrat 763 de mii de gospodării. 66% din suma compensațiilor revin gospodăriilor cu grad de vulnerabilitate foarte ridicat.
Ministrul a amintit că, dacă o gospodărie cheltuie mai mult de 90% din venitul disponibil pentru achitarea energiei, este încadrată într-un grad de vulnerabilitate foarte înalt, dacă între 35%-95% – grad ridicat, 15%-35% – grad mediu. Dacă mai puțin de 15% – grad de vulnerabilitate scăzută și, dacă mai puțin de 10%, sunt considerați consumatori non-vulnerabili.
PNUD a oferit sprijin analitic la conceptualizarea fondului de reducere a vulnerabilității energetice. Reprezentanta rezidentă adjunctă PNUD Moldova, Andrea Cuzyova, a menționat că o analiză privind impactul compensațiilor arată că datorită acestora efectul general al scăderii sărăciei este semnificativ. În cadrul familiilor cu grad de vulnerabilitate foarte ridicat, proporția a scăzut cu 43%. De asemenea, compensațiile oferite nu au dus la o creștere a consumului, deși există anumite diferențe pe categorii de vulnerabilitate.
Președintele Comisiei parlamentare protecție socială, sănătate și familie, Dan Perciun, a declarat că pe viitor se vrea un sistem de compensații cât mai echitabil, adică cei mai vulnerabili să beneficieze de compensații mai mari. Se vor adăuga alte două categorii de vulnerabilitate, așa ca cei mai săraci să beneficieze de compensații mai mari. Totodată, urmează a fi aprobate modificări ce vizează statutul membrilor familiilor. Se va ține cont de familiile ce au în componență copii sau persoane cu dizabilități, dar și mediul de reședință. Un alt obiectiv este verificarea datelor creditare, pentru că în acest an nu s-au verificat.
Se va lucra la creșterea calității datelor de care dispun pentru fiecare familie, reducerea fraudei și creșterea calității informațiilor introduse în sistem. Eliminarea dublărilor cu alte măsuri similare de suport și automatizarea proceselor și micșorarea timpului de așteptare pentru solicitări.