Guvernul a fost învestit: Ce vrem noi? Ce poate el? Dezbatere IPN

Prestația Nataliei Gavrilița și a garniturii sale guvernamentale în Parlament este apreciată ca fiind „satisfăcătoare” de unii experți. Alții văd în noul guvern mult potențial, chiar dacă majoritatea miniștrilor nu au experiență administrativă. Subiectul a fost discutat de invitații dezbaterii publice: „Guvernul a fost învestit: Ce vrem noi? Ce poate el?”, organizate de Agenția de presă IPN.

Igor Boțan, expertul permanent al proiectului, a calificat prestația premierului Natalia Gavrilița ca fiind una satisfăcătoare. În opinia sa, programul prezentat de Natalia Gavrilița în Parlament este o compilație dintre programul PAS-ului la parlamentare din 2021 și al Maiei Sandu la prezidențialele din 2020. În plus, au fost luate în considerare direcțiile pe care Maia Sandu le-a formulat în ședința de convocare a Parlamentului. Din acest punct de vedere se poate spune că prestația a fost predictibilă. În opinia sa, Natalia Gavrilița nu a răspuns pe potrivă la unele afirmații ale reprezentanților opoziției. „De exemplu, la intervenția deputatului BCS, Vasile Bolea, care a invocat faptul că se încalcă legea din cauza prezenței scăzute a doamnelor în Guvern, Natalia Gavrilița putea să-i amintească deputatului că la învestirea guvernului Chicu, în acea componență era o singură persoană de gen feminin. Mai putea să-i amintească că legea din 2015, privind șansele egale pentru femei și bărbați prevede că doar în procesul electoral trebuie asigurată cota de 40%, în rest, doamnele nu pot fi împiedicate să participe la concursuri pentru funcții publice etc”, a spus el.

Expertul a relatat că învestirea actualului Guvern este cel mai rapid proces de învestire de la declararea independenței Republicii Moldova. „Conform legislației, învestirea Guvernului se face în șase etape. Este vorba despre: convocarea Parlamentului și formarea organelor de conducere a Parlamentului, urmată de consultarea fracțiunilor parlamentare de către președinte și înaintarea candidaturii la funcția de premier. Ulterior, timp de 15 zile, candidatul nominalizat vine cu lista de miniștri și întocmește programul de guvernare. Ulterior, este convocat Parlamentul pentru dezbaterea programului de guvernare și acordarea votului de încredere. Apoi are loc depunerea jurământului și semnarea decretului președintelui de numire a Guvernului. Mandatul efectiv al noului Guvern începe cu consumarea acestor etape. Guvernul este o putere relativ independentă, are votul de încredere a Parlamentului, administrează treburile publice și este responsabil pentru realizarea politicii interne și externe a Republicii Moldova. Destituirea guvernului are loc când Parlamentul găsește de cuviință să inițieze procedura destituirii și vine cu moțiune de cenzură, sau dacă Guvernul își asumă răspunderea pentru proiecte pe care Parlamentul nu le susține”.

Expertul în comunicare, Vlad Țurcanu, este de părere că cel mai important pentru actuala garnitură guvernamentală, pentru prim-ministrul Natalia Gavrilița, este modul în care se prezintă înafara presiunilor pe care în mod normal ar trebui să le exercite opoziția asupra miniștrilor. Potrivit lui, actuala opoziție nu este în măsură să revendice ceva acestei guvernări. „Natalia Gavrilița a și anticipat puțin acest moment, încercând să fie combativă și fără drept de apel, încă înainte de a se auzi anumite reproșuri din partea comuniștilor și a socialiștilor, pentru că cei de la fracțiunea Partidului Șor încearcă să fie cooperanți din raționamente strategice sau tactice. Natalia Gavrilița le-a dat de înțeles că nu prea au șanse, că rolul ei este de a veni în fața cetățenilor, de a prezenta membrii Guvernului și de a informa publicul larg despre intențiile pe care le are acest guvern cu anumite detalii din programul de guvernare, unul destul de vast. Întrebările și răspunsurile au completat această imagine, Natalia Gavrilița fiind practic pregătită să răspundă la toate întrebările”, a spus el.

„În același timp, se înțelege că prestația sa este una de imagine și că cele mai importante lucruri vor decurge din activitatea propriu-zisă a acestui Guvern. Se vor putea face concluzii după primele câteva luni, ca să se înțeleagă în ce mod se poate manifesta acest Guvern. Din acest punct de vedere, se poate spune că ceea ce s-a văzut astăzi în Parlament a fost o formalitate pentru că lucrurile de substanță se vor reliefa pe parcurs pe măsură ce va începe să funcționeze mecanismul, care, conform programului de guvernare, are în vedere resetarea practic a sistemului: Chiar dacă, în anumite domenii se atestă o abordare mai calmă, mai lină, în același timp, per general autorii programului de guvernare au în vedere că toate încep de la zero. Lucru care va trebui să poată fi realizat, pentru că oamenii din sistem sunt aceiași, mentalitatea aceeași, nu se pot schimba peste noapte și de aceea cred că primul an, poate și al doilea, vom asista la anumite experimente, se vor testa anumite lucruri până se va intra tare în structura anumitor domenii care trebuie reformate”, crede expertul.

Potrivit lui Vlad Țurcanu, capacitatea de a comunica a Guvernului va cântări mult pe viitor, pentru a face ca oamenii să coparticipe la acțiunile publice. El speră că miniștrii care intră în funcții vor înțelege importanța acestui moment într-o eră a comunicării.

Analistul politic, Nicolae Negru, susține că Guvernul învestit astăzi are un atu și anume faptul că majoritatea miniștrilor nu au experiență administrativă, sunt veniți din domeniul de expertiză, de la ONG-uri, care cunosc practica europeană, dar nu au experiență administrativă: „Acest lucru este unul bun, pentru că aceștia nu vor călca pe urmele guvernanților trecuți și vor aduce în ministere o viziune proaspătă. De aceasta e nevoie, deoarece de 30 de ani s-a mers pe aceeași cale bătătorită care nu a dus nicăieri”.

În opinia analistului politic, deocamdată se vorbește despre schimbarea oamenilor din sistem, dar întrebarea e, unde va merge economia moldovenească în viitor? „Există problema deficitului resurselor de muncă, situația geopolitică, aflarea trupelor ruse pe teritoriul Republicii Moldova etc. Investitorii străini sunt reticenți în a veni și investi aici pe termen lung. Din acest punct de vedere, Guvernul are nevoie de „îndrăzneala tinerească” pentru a face lucruri care nu s-au făcut până acum, fapt care este așteptat de cetățeni”. Potrivit lui, ceea ce se vede în programul de guvernare este că se vor înlătura anumite defecte la aceeași mașinărie. „Însă există necesitatea înlocuirii mașinăriei în ansamblu. Problema resurselor financiare nu e precizată în program, e scris că doar se vor lua bani de la partenerii de dezvoltare, dar unde va merge economia țării, nu e precizat”, a spus expertul.

„Nivelul așteptării societății e mare, dar există și o anumită indulgență față de acest Guvern, pentru că oamenii își dau seama că ceea ce s-a stricat în 30 de ani nu poate fi făcut repede la loc. Totodată, se observă că actualii guvernanți nu renunță la retorica electorală, creează o atmosferă triumfalistă, ceea ce e o greșeală. Cetățenii țării acum trebuie orientați spre muncă, spre aceea că și ei vor trebui să pună umărul. Guvernarea are probleme pe care nu le rezolvi dintr-o singură lovitură”, crede Nicolae Negru.

Dezbaterea publică „Guvernul a fost învestit: Ce vrem noi? Ce poate el?” este ediția a 199-a din ciclul „Dezvoltarea culturii politice în dezbateri publice”, desfășurat de IPN, cu susținerea Fundației germane „Hanns Seidel”.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.