Pentru dezvoltarea turismului în Republica Moldova se întreprind numeroase acțiuni, implicit participarea la diferite forumuri internaționale și expoziții de turism pentru promovarea țării pe arena internațională. Dar mai sunt multe de făcut. Persoanele care lucrează în ramura turismului trebuie susținute în egală măsură cu responsabilii de dezvoltarea localităților. Turiștii străini care vin în Moldova și văd gunoi sau drumuri distruse sunt demotiovați. Este necesar un efort consolidat pentru a schimba lucrurile, a menționat preşedintele Alianței Asociaţiilor Ghizilor, Nina Belei, la un eveniment consacrat Zilei Internaționale a Ghidului de Turism, transmite IPN.
Nina Belei a remarcat că, în comparație cu anii trecuți, sunt mai mulți ghizi tineri. Acest fapt se datorează creșterii numărului de instituții care pregătesc specialiști în domeniu. De asemenea, se organizează diferite cursuri, evenmente care ajută tinerii să înțeleagă cât de atractivă este munca de ghid. Ceea ce influențează negativ asupra imaginii profesiei rămâne salariu mic.
Sergiu Prodan, ministru al culturii, a declarat că meseria de ghid este una artistică, necesită talent, expresivitate, dedicație, lucruri fără care nu poți impresiona. Spre deosebire de meseriile care aduc doar informație cetățenilor, ghizii trebuie să aducă o poveste. Succesul turismului la mai mult de 50% depinde de cum prezentăm lucrurille, cum le explicăm și cum aprindem în sufletul vizitatorilor acel foc și acea dorință de a reveni. Dorința turistului de a reveni în această țară, în aceste locuri, de a revedea acești oameni este cel mai important indicator. Și ghizii sunt cei care trebuie să asigure această performanță. „Vă asigur că Ministerul Culturii, ca autoritate publică centrală responsabilă de acest domeniu, depune și va depune în continuare toate eforturile pentru ca să creăm o imagine unică a Republicii Moldova”, a afirmat ministrul.
Potrivit lui John Riordan, șef adjunct al Misiunii USAID Moldova, ghizii sunt adevărați educatori în ceea ce privește frumusețea și bogăția Republicii Moldova. Astăzi Moldova este din ce în ce mai cunoscută și mulți oameni din întreaga lume doresc să afle mai multe despre istoria acestei țări, minunatele privelești și peisaje pe care le are, dar și despre industria vinicolă care devine din ce în ce mai cunoscută. „Deja de mai mult de 10 ani, USAID a finanțat proiecte și programe în industria turismului pentru a consolida și a crește aceasta. În cadrul noului nostru proiect „Reziliența și competitivitatea rurală în Moldova” ne vom axa pe a consolida și a crește dezvoltarea rurală, durabilitatea și parteneriatele public-privat în întregul lanț valoric al acestei industrieiˮ, a spus reprezentantul USAID.
În cadrul manifestării consacrate Zilei Internaționale a Ghidului de Turism au fost premiați 21 de ghizi care au înregistrat performanțe deosebite și care se bucură de autoritate în rândul industriei turismului în Republica Moldova.