Ghenadie Râbacov: Clasele bilingve francofone – parte a sistemului educațional ajustat la standardele europene

Dezvoltarea claselor bilingve francofone în Republica Moldova reprezintă o dovadă clară a angajamentului țării noastre de a-și alinia sistemul educațional la standardele europene și de a oferi oportunități reale atât cadrelor didactice, cât și elevilor. Or, doar prin conexiunea la rețeaua europeană a învățământului, directivele educaționale de la noi vor spori calitatea și capacitatea tuturor celor implicați în domeniu. Declarațiile aparțin lui Ghenadie Râbacov, coordonator național al proiectului „Clase bilingve francofone”, și au fost făcute la dezbaterea publică „Educația de calitate în Republica Moldova: rolul proiectelor europene. Context și impact”, organizată de Agenția de presă IPN.

Ghenadie Râbacov, coordonator național al proiectului „Clase bilingve francofone” consideră că astăzi educația din Republica Moldova trebuie conectată și mai mult la rețeaua europeană de învățământ. Un exemplu elocvent îl reprezintă și proiectul „Clase bilingve francofone” care a luat naștere în toamna anului 1998, în baza Convenției cu privire la crearea claselor bilingve în Republica Moldova, semnată de Ministerul Educației și Agenția Universitară a Francofoniei pe un termen de 12 ani. Astăzi, acest program educațional bilingv se bucură de susținerea statului francez și este aplicat cu succes în cele opt licee din țară. „Proiectul „Clase bilingve francofone”, probabil cel mai longeviv proiect educațional din Republica Moldova, din 1998, și azi putem numi clasele bilingve francofone – clase de excelență, grație modernizării permanente. Partenerii noștri investesc mai mult în formarea cadrelor didactice și formarea elevilor, care sunt beneficiarii direcți ai acestui proiect. Proiectul clasele bilingve francofone este cartea de vizită a francofoniei în Republica Moldova. Ca să existe o francofonie la nivel universitar și ulterior la alte niveluri, economic, diplomatic, în primul rând, francofonia trebuie să existe în sălile de curs. Proiectul este susținut actualmente de șase parteneri și a fost relansat în 2021 prin semnarea unui acord de parteneriat dintre Moldova și Franța, care susține financiar acest proiect, prin intermediul Ambasadei Franței în Moldova, Alianței Franceze și Agenției Universitare a francofoniei. Axele-cheie ale proiectului sunt formarea cadrelor didactice. Din 2021 până acum, statul francez a oferit 60 de burse profesorilor din proiect atât celor de limbă franceză, cât și celor de materii non-lingvistice”, a declarat Ghenadie Râbacov.

De asemenea, prin intermediul proiectului „Clase bilingve francofone” atât profesorii, cât și elevii au oportunitate de a vizita Franța, dar și de a fi conectați la sistemul educațional francez ca ulterior să aplice experiența educațională europeană la nivel local.

„Se intenționează să avem înfrățiri între instituțiile de învățământ din Republica Moldova și cele din Franța. În acest sens, am organizat și o vizită de studiu pentru elevi, dar și pentru toți managerii instituțiilor bilingve francofone, dar și responsabilii acestor clase. Această vizită de studiu a constat în formări axate pe asigurarea calității învățământului bilingv, dar și vizite în școli pariziene, cu secții europene”, a mai declarat Ghenadie Râbacov.

Potrivit lui, un alt avantaj al susținerii de către Franța și alți parteneri europeni al acestui program este că procesul educațional pe dimensiunea bilingvă francofonă este asigurat și de nativii francezi, care aduc o contribuție esențială acestui tip de studii. „Este pentru al șaselea an consecutiv când Alianța Franceză recrutează voluntari tineri, francezi nativi, care cu acordul Ministerului Educației, vin în Moldova și pe parcursul întregului an organizează diverse activități extrașcolare, ei vin să aducă o plus valoare la ceea ce fac profesorii în sălile de curs, spre exemplu: cercuri de dezbateri, ateliere media etc.”, a mai declarat Ghenadie Râbacov.

Investițiile europene pentru proiectul „Clase bilingve francofone” vor continua și în anul de studii 2024-2025, mai susține Râbacov.

„Vorbim despre activități de sensibilizare, de inițiere în limba franceză în grădinițe, cu diferite activități, sub formă de joc, ca să le suscităm interesul față de limba franceză, să organizăm mini-spectacole etc. Avantajul proiectului este că elevii studiază și cea de-a doua limbă străină – limba engleză. Deci, majoritatea dintre ei au diplome DELF sau DALF și un Cambridge. O altă inițiativă, la fel susținută financiar de statul francez, este vorba despre un proiect media, care va începe, la fel din toamnă. Am organizat traninguri ghidate de un jurnalist francez”, a concluzionat coordonatorul național al proiectului „Clase bilingve francofone”, Ghenadie Râbacov.

Dezbaterea publică „Educația de calitate în Republica Moldova: rolul proiectelor europene. Context și impact” este a treia ediție din cadrul proiectului „Beneficiile aderării Republicii Moldova la UE pentru om, comunitate și țară”, susținut de către Fundația Soros Moldova. Conținutul acestei dezbateri nu reprezintă poziția oficială a Fundației Soros Moldova.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.