Fiecare al doilea părinte speră copilul să aibă studii superioare, studiu

Părinții elevilor din școlile primare, gimnazii și licee au așteptări mari de la sistemul educațional. Fiecare al doilea părinte speră că fiul sau fiica va avea studii superioare. Totodată, unul din patru părinți încă nu s-a gândit la nivelul maxim de studii pe care și l-ar dori pentru copil. În general, părerile părinților despre învățământul general din Republica Moldova sunt destul de bune, însă atunci când calitatea propriu-zisă este concretizată prin criterii ce pot fi mai ușor raportate la viața cotidiană, opiniile părinților devin mult mai critice. Constatările se conțin în studiul sociologic „Calitatea educației în condițiile de criză sanitară”, prezentat de Institutul de Politici Publice.

Într-o conferință de presă la IPN, Anatol Gremalschi, director de programe la IPP, a menționat că este regretabil că sunt și părinți care nu s-au gândit care va fi traseul educațional al propriului copil după absolvirea gimnaziului sau a liceului. „În general, faptul că părinții visează la studii profesionale și superioare este un lucru bun, întrucât părinții își dau seama că o educație de calitate îți asigură pe viitor o calitate și mai bună a vieții”, a notat Anatol Gremalschi.

Părerile părinților despre învățământul general din Republica Moldova sunt destul de bune (67%) și foarte bune (circa 10%). În jur de 79% dintre părinți se declară mulțumiți și foarte mulțumiți de calitatea studiilor pe care le fac copiii lor. Cota celor nemulțumiți (4,6%) și celor foarte nemulțumiți (1,3%) este la limita erorii statistice a sondajului (5%). În pofida nivelului înalt de satisfacție manifestat de respondenți în cazul abordărilor generale ale „calității educației”, atunci când calitatea propriu-zisă este concretizată prin criterii ce pot fi mai ușor raportate la viața cotidiană, opiniile părinților devin mult mai critice.

Opinând despre relevanța educației, circa 42% dintre părinți consideră că diplomele nu au nicio valoare. „De calitate suntem mulțumiți 90%, iar de rezultat – jumătate spun că rezultatele respective nu au nicio valoare. Trebuie să înțelegem că părinții analizează învățământul din punct de vedere al procesului și mai puțin al finalității acestui proces. Cunoaștem cu toții că în mediul nostru valoarea unui document, inclusiv a unei diplome, este supraapreciată. Nu se prea pune accentul pe competențele care stau în spatele acestui document. Și atunci apare deziluzia – da, învățământul este foarte bun, dar vedeți dumneavoastră, diplomele nu mai au nici o valoare”, explică Anatol Gremalschi.

52% consideră că elevii de astăzi sunt mai slab pregătiți decât cei din trecut, 49% dintre părinți doresc ca fiul sau fiica lor să studieze în străinătate. Unul din trei părinți consideră că învățământul privat este mai bun decât cel de stat, iar unul din doi ar dori ca copilul lui să studieze într-o altă școală, mai bună decât cea în care studiază în prezent.

Sociologul Veaceslav Batrînescu, de la Compania CBS Research, a menționat că studiul sociologic a fost realizat în rândul părinților, interviurile fiind realizate la telefon. Cercetarea a fost realizată în perioada 16-28 ianuarie, cuprinzând un eșantion de 400 de părinți.

Studiul sociologic a fost realizat în cadrul proiectului „Valorificarea oportunităților de implicare efectivă a părinților, comunităților și societății civile în guvernanța educației (2019-2021)”, implementat de IPP în cadrul Departamentului Buna Guvernare  al Fundației Soros Moldova, cu susținerea financiar a Programului de Sprijinire a Educației al Fundațiilor pentru o Societate Deschisă.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.