Efectele negative ale pandemiei sunt încă simțite peste tot în lume, mai cu seamă e vorba de situația de criză economică. Efectele negative se răsfrâng asupra tuturor păturilor sociale. În domeniul afacerilor, femeile antreprenoare se confruntă nu doar cu dificultăți economice sau dificultăți de a se adapta la o nouă piață de desfacere, dar și fac parte dintr-un grup de persoane discriminat sistemic din punct de vedere de gen. Subiectul a fost discutat în cadrul unei ediții a gender café cu tema: „Provocările pandemiei prin prisma femeilor antreprenoare”, organizate de UN Women, transmite IPN.
Dominika Stojanoska, reprezentantă de țară UN Women, a declarat că, de la adoptarea Declarației universale cu privire la drepturile omului, de la adoptarea cadrului normativ și legislativ internațional, au fost realizate progrese semnificative în domeniul asigurării egalității de gen. Inclusiv în Moldova, unde s-a văzut că diferența salarială dintre femei și bărbați s-a redus, sunt oferite mai multe oportunități femeilor pentru a crea întreprinderi, sunt mai multe oportunități de angajare pentru femei, inclusiv în sectorul IT. Riscurile care este necesar să fie abordate sunt legate de pandemie, care în mod disproporționat au afectat femeile. Restricțiile introduse au făcut ca mai multe femei să aibă oportunități reduse la educație, să rămână acasă și să-și piardă locul de muncă. Datele arată că peste 40% din femeile angajate lucrează în sectoare care au fost cel mai mult afectate. Astăzi, trebuie să se muncească pentru a restabili egalitatea de gen.
Reprezentanta de țară UN Women menționează că există un angajament din partea Guvernului, care prin Consiliul Economic lucrează cu UN Women asupra unei foi de parcurs ce ține de abilitarea economică a femeilor pentru a promova egalitatea, oportunitățile și distribuirea egală a responsabilităților. Organizația pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM) împreună cu UN Women și cu suportul Guvernului Japoniei au implementat proiectul de susținere a antreprenoarelor aflate în situații vulnerabile din cauza pandemiei de COVID-19. Peste 600 de femei au fost instruite în cadrul a 7 module tematice.
Directoarea generală ODIMM, Iuliana Costin, a menționat că dezvoltarea potențialului feminin în afaceri a fost o prioritate pentru organizație. În cele 12 programe care sunt pe rol la ODIMM și sunt active, circa 40% din companiile care au primit suportul organizației sunt conduse de femei. În cadrul programului Femei în Afaceri, au fost finanțate nerambursabil peste 90 de milioane de lei, fiind create peste 600 de locuri de muncă, preponderant în localitățile rurale. Anul trecut, de către ODIMM și UN Women, cu susținerea Ambasadei Japoniei, a fost posibilă realizarea proiectului pe componenta de mobilizare și ajutorare a femeilor marginalizate și afectate de COVID-19. Sute de femei au fost ajutate.
Victoria Bugulean, fondatoarea „Inhouse Media Reset, a beneficiat de un grant nerambursabil din partea ODIMM. Potrivit ei, ideea de a deschide o agenție de publicitate în Bălți a venit acum un an. A început prin a depune un proiect pentru a obține finanțare. În opinia sa, există stereotipul în societate că fără bani nu poți să inițiezi o afacere, lucru care a fost o barieră inclusiv pentru ea, amânând oportunitatea de a-și lansa afacerea. Dar, spune că nu e chiar așa. Și în Moldova poți găsi finanțarea necesară dacă știi exact ce ai de făcut. Principalele provocări cu care s-a confruntat în situația pandemică au ținut de faptul că procesul e mai anevoios în această perioadă la achiziții, negocierea prețurilor la chirie, elaborare prețurilor la servicii, toate durând mai mult. Dar, pandemia a făcut-o mai flexibilă, mai pragmatică și atentă la ce achiziționează și în ce investește.
Fondatorul și mentorul „XY Partners”, Traian Chivriga, a spus că în cadrul programelor derulate de „XY Partners” a înțeles că există un potențial enorm al antreprenorialului feminin în Moldova. Femeile și fetele participante sunt organizate, știu ce vor, învață rapid. Organizația pe care o reprezintă conectează investitori locali care vor să investească în companii private.
Nadejda Hadjivu, fondatoarea „Nutri Holding” și beneficiară a susținerii „XY Partners”, a povestit că idea de afaceri i-a venit după ce a revenit din SUA. Fiind obișnuită acolo să ia micul dejun cu pastă din diferite nuci, a analizat piața locală și a constatat că toate produsele din această categorie sunt de import și conțin ulei de palmier, E-uri și conservanți. A început să prepare pasta acasă, iar apoi a venit și idea de a face din asta o afacere. Una din provocări pe care le-a întâmpinat în pandemie a fost lipsa târgurilor, unde, crede ea, poți fi mai aproape de consumator. Datorită finanțării de la ODIMM, a putut să-și construiască jumătate din linia de producere și a pus bazele la automatizarea caramelei.