Facturile la termificare pentru luna ianuarie sunt în medie cu 15% mai mari decât în decembrie
Facturile la termificare pentru luna ianuarie sunt, în medie, cu 15% mai mari decât cele din luna decembrie, deşi anterior autorităţile anunţau că acestea vor fi cu 40% mai mici din cauza crizei gazelor de la începutul anului. Municipală a anunţat că va pune problema recalculării facturilor. Pe de altă parte, administraţia SA „Termocom” spune că facturile mari se datorează anulării compensaţiilor acordate populaţiei, transmite Info-Prim Neo.
Şeful Direcţiei generale locativ-comunale şi amenajare, Petru Gontea, a spus luni, 16 februarie, la şedinţa operativă de la Primărie că populaţia a început deja să depună plângeri. „Oamenii îşi exprimă indignarea faţă de suma indicată în facturi. Încercăm să le explicăm care este situaţia. Anterior li s-a spus să achite numai 70% din factură”, a menţionat Gontea. Solicitat de Info-Prim Neo să precizeze cum anume vor fi efectuate recalculările, şi cine va beneficia de acestea, şeful direcţiei locativ-comunale şi amenajare a spus că o decizie în acest sens va fi luată în cadrul unei şedinţe care va avea loc marţi, 17 februarie.
Potrivit lui Ion Mărgineanu, directorul ÎM „Infocom”, care calculează 70% din facturile pentru „Termocom”, bonurile de plată au fost repartizate cetăţenilor. Deocamdată populaţia a plătit 600 mii de lei din cele 96 mln calculate.
Serviciul de presă al SA Termocom susţine că „facturile sunt calculate în strictă conformitate cu aparatele de evidenţă instalate la branşamente obiectivelor racordate la sistemul centralizat de încălzire. „Sumele mari la facturi se datorează anulării compensaţiilor acordate din bugetul municipal consumatorilor casnici”, a spus ofiţerul de presă al furnizorului de agent termic.
Municipalitatea a decis să nu mai acorde compensaţii la termificare pentru populaţie din luna noiembrie, când a votat compensaţii nominative la căldură pentru familiile cu un venit mai mic de 1450 lei per membru.
Solicitat de Info-Prim Neo să comenteze situaţia creată, expertul economic al Institutului pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale „Viitorul”, Veaceslav Ioniţă, a spus că „nu sunt respectate cele mai elementare drepturi ale consumatorului, iar asociaţiile pentru apărarea drepturilor consumatorilor ar trebui sa pună la respect Termocom-ul”.
Potrivit acestuia, „în realitate există două probleme: partea tehnică – contoarele nu sunt în regulă, iar căldura care vine în casele consumatorilor este în favoarea companiei, şi problema neclarităţii. Oamenii nu ştiu pentru ce şi cât plătesc”, a menţionat Ioniţă. „În activitatea Termocom-ului nu există transparenţă şi luciditate şi nu există o claritate pentru toată lumea - cum, cât şi pentru ce plătim. Este o situaţie alarmantă. Nu există o regulă în sistem. Termocom-ul, fiind monopolist pe piaţă, impune nişte facturi pentru ceea ce nu primim”, a mai spus analistul.