Reflectarea favorabilă şi părtinitoare a partidului de guvernământ, în unele instituţii mass-media din R. Moldova, a luat proporţii tot mai mari în perioada 17-27 mai, constată cel de-al patrulea raport de monitorizare a campaniei electorale efectuat de Asociaţia Presei Independente (API) şi Centrul Independent de Jurnalism (CIJ). Raportul, prezentat joi, 31 mai, în cadrul unei conferinţe de presă, vizează la acest capitol posturile publice TV „Moldova 1”, Radio Moldova şi posturile private NIT şi radio „Antena C”. Potrivit expertului Nicolae Negru, această situaţie se explică prin intensificarea acţiunilor şi declaraţiilor de natură electorală ale guvernării, pe care le mediatizează posturile respective. Un slab impuls pozitiv l-a avut avertizarea CCA privind parţialitatea şi lipsa de pluralism la „Moldova 1” şi NIT, aşa încât a fost posibilă difuzarea de către M 1 a deciziei CEC privind utilizarea de către spicherul Marian Lupu a funcţiei sale în scopul promovării candidaţilor PCRM. Experţii constată că, la fel ca şi în perioadele precedente, activitatea şi declaraţiile partidelor de opoziţie nu sunt reflectate în buletinele de ştiri ale acestor posturi, iar forma de organizare a dezbaterilor nu a evoluat, împiedicând schimbul de opinii, polemica. Potrivit raportului, şi postul N4 prezintă realitatea de o manieră care să nu prejudicieze imaginea partidului de guvernământ şi şansele sale electorale. „Euro TV” s-a postat de partea PPCD în disputa cu PCRM privind Piaţa Marii Adunări Naţionale şi a reflectat acţiunile cu tentă electorală ale PPCD în campania de sprijinire a preşedintelui României Traian Băsescu. Vocea Basarabiei, PRO TV, TV 7 au fost posturile care au oferit emisie formaţiunilor de opoziţie şi au prezentat ştiri din unghi critic. Russkoe Radio s-a implicat slab în campania electorală, iar în ultimele zile a admis o uşoară înclinare de a favoriza indirect PCRM. Directorul executiv al API, Petru Macovei a declarat că şi în presa scrisă nu se înregistrează schimbări majore în modul de reflectare a campaniei electorale. Publicaţiile ex-guvernamentale şi cele publice locale continuă să mediatizeze pe larg acţiunile cu tentă electorală ale administraţiei centrale şi locale şi să atace – unele dintre ele – candidaţii din opoziţie. Ca şi în perioada precedentă, în majoritatea ziarelor private au prevalat articole critice la adresa guvernării comuniste şi publicitatea în folosul partidelor de opoziţie. „Flux” a favorizat PPCD, „Moldavskie vedomosti” – PPR, „Săptămâna” – AMN, iar „Jurnal de Chişinău” a publicat un material favorizant pentru candidatul PD. Câteva publicaţii private – „Săptămâna”, „Observatorul de Nord” (Soroca), „Unghiul” (Ungheni) şi SP (Bălţi) au redus volumul materialelor critice la adresa puterii, mărind în schimb spaţiul dedicat publicităţii electorale. Mihai Godea, secretarul Coaliţiei 2007, a menţionat că îngrijorările privind desfăşurarea campaniei de acum 10 zile s-au înmulţit şi au apărut elemente noi în această perioadă. „Am asistat la o campanie acerbă de denigrare a concurenţilor electorali, au fost instrumentate mai multe tehnici de PR negru împotriva unor candidaţi la funcţia de primar”, a declarat el. Coaliţia 2007 menţine aceleaşi îngrijorări, înregistrând numeroase abuzuri atât din partea concurenţilor electorali, cât şi din partea organelor chemate să asigure buna desfăşurare a acestor alegeri. Proiectul „Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile locale generale” este finanţat de Fundaţia Eurasia, cu resursele Agenţiei Suedeze pentru Cooperare şi Dezvoltare Internaţională (Sida/Asdi) şi Agenţiei Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), de Fondul Naţional pentru Democraţie, SUA şi Misiunea OSCE în R. Moldova.