Pentru a reduce corupţia la examenele de bacalaureat este necesară reintroducerea examenelor de admitere la universităţi. Aceasta este una din recomandările unui studiu realizat de IDIS „Viitorul”, în colaborare cu Ministerul Educaţiei, transmite Info-Prim Neo. Unul din autorii studiului, Corneliu Ciurea, a declarat că desfăşurarea examenelor de BAC în acest an se produce sub semnul unei crize continue. Scandalurile apar cu regularitate şi există senzaţia că procesul este corupt din temelie, iar politicienii par să urmărească şi ei nişte scopuri puţin transparente, unii criticând ministerul pentru exces de zel, iar alţii afişând nemulţumirea pentru pretinsa lentoare cu care ministerul aplică reformele. Corneliu Ciurea a menţionat că elevii care copiază vor trebui să fie identificaţi în continuare, însă drept sancţiune iniţială le poate fi aplicată scăderea cu câteva puncte a notei, fără a se ajunge la impunerea unor sancţiuni drastice. Potrivit studiului, CCCEC trebuie să supravegheze doar cazurile flagrante de corupţie şi nu trebuie să intervenă brutal în desfăşurarea probelor de examinare. Totodată, autorii propun schimbarea metodelor de evaluare a cunoştinţelor prin cumularea rezultatelor a 2 probe: orală 60% şi scrisă 40%. Experţii consideră că trebuie elaborată o formulă mixtă de admitere în învăţământul superior prin luarea în calcul a mediei de liceu şi rezultatele la o probă de admitere, pe care universităţile să o decidă independent. Co-autorul studiului, Adrian Ghicov, director al Agenţiei de Evaluare şi Examinare, consideră că este necesară reorganizarea agenţiei ca structură autonomă, nesubordonată Ministerului Educaţiei, autoritate naţională abilitată cu realizarea politicii statului în domeniul evaluării rezultatelor şcolare şi furnizării de soluţii relevante pentru ameliorarea calităţii în domeniu. Potrivit lui Adrian Ghicov, principala problemă în cadrul sesiunii de BAC 2012 este cea a copiatului prin utilizarea neregulamentară a telefoanelor mobile şi a altor mijloace de comunicare fără fir. Aceste practici permit elevilor să obţină note nepotrivite în raport cu nivelul lor de cunoştinţe. Pentru eliminarea acestor probleme se propune o reconectare a sistemului liceal cu cel universitar, prin examenele de admitere la universităţi. Studiul „Noua criză a examenelor de bacalaureat – combaterea corupţiei prin reconfigurarea de sistem” este parte componentă a raportului IDIS de prevenire a crizelor, produs cu sprijinul financiar al National Endowment for Democracy (NED).