Experţii în audiovizual susţin că CCA a abordat formal şi superficial problema reorganizării instituţiilor audiovizuale publice locale

Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) nu a respectat prevederile legale privind reorganizarea instituţiilor audiovizuale publice locale, astfel că două instituţii au fost reorganizate şi una a fost lichidată – în ambele cazuri cu derogări de la lege. Totodată, altele trei continuă să activeze în formatul vechi, în contradicţie cu legislaţia în vigoare. Aceasta este concluzia experţilor din cadrul proiectului „Monitorizarea implementării Codului Audiovizualului”, făcută publică miercuri, 12 septembrie, în cadrul unei conferinţe de presă. Potrivit expertului Asociaţiei Presei Electronice (APEL), Eugeniu Râbca, studiul de caz privind reorganizarea radiodifuzorilor publici locali constată că, la un an de la intrarea în vigoare a Codului, trei dintre posturile de radio: „Radio Bălţi”, „Teleradio Bălţi” şi „TVK-24”, continuă să emită în formula veche, fără a fi supuşi procedurilor de reorganizare, ceea ce constituie o încălcare a Codului. CCA s-a limitat doar la nişte scrisori în adresa fondatorilor. Un alt post de radio public local – „Unda Adevărului” a fost lichidat în luna iunie curent în baza solicitării fondatorului, deşi, potrivit lui Eugeniu Râbca, acestuia urma să-i fie retrasă licenţa cu mult timp înainte, deoarece a depăşit termenii legali de începere a emisiei. Doar două posturi locale – „Antena C” şi „Euro TV Chişinău”, au fost reorganizate, dar în ambele cazuri cu încălcări grave ale legislaţiei, a menţionat expertul. Prin adoptarea Codului Audiovizualului, Consiliului Coordonator i-a revenit o misiune specială în reorganizarea şi aducerea în conformitate cu noua legislaţie a serviciilor publice create de autorităţile locale. CCA, însă, a abordat această problemă formal şi superficial, declinându-şi responsabilitatea, fără a face uz de drepturile, competenţele şi atribuţiile ce-i reveneau, a mai declarat Eugeniu Râbca. Autorii studiului relevă că CCA nu şi-a asumat responsabilitatea pentru implementarea exactă a prevederilor legii şi finalitatea procesului de reorganizare în spiritul Codului. De asemenea, nu a reacţionat prompt, adecvat şi consecvent la derogările de la legislaţie care au condus în unele cazuri la conflicte ce au căpătat caracter public, iar în alte cazuri au afectat interesul public. Consiliul Coordonator mai este învinuit că nu a căutat şi nu a găsit căi şi mijloace de conlucrare eficientă cu autorităţile administraţiei publice locale fondatoare de instituţii audiovizuale, în vederea aplicării adecvate şi în termene legale a prevederilor Codului; precum şi de faptul că nu a elaborat o concepţie de reorganizare prin care să protejeze interesul public, diversitatea şi pluralismul în audiovizual, să asigure menţinerea serviciilor de programe şi a echipelor de creaţie ale posturilor publice reorganizate. În cadrul conferinţei au fost prezentate rezultatele unei noi monitorizări a unor programe de ştiri de la posturile naţionale de radio şi TV, şi un un studiu de caz referitor la reacţia Consiliului de Observatori al Companiei „Teleradio-Moldova” la avertizarea făcută de CCA. Prin proiectul „Monitorizarea implementării Codului Audiovizualului”, finanţat de fundaţia Soros Moldova, se urmăreşte instituirea unui mecanism de control public asupra modului оn care este aplicată noua legislaţie audiovizuală din R. Moldova.
  • ccv eugeniu ribca despre cca.mp3
  •     0

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.