Experţii consideră campania electorală pentru alegerea primarului capitalei superioară celor anterioare

Campania electorală pentru alegerea primarului de Chişinău, care s-a consumat la 17 iunie, a înregistrat un grad calitativ nou de utilizare a diverselor tehnici de comunicare, iar unii candidaţi au excelat printr-o campanie desfăşurată „ca la carte”, cu elemente novatoare pentru specificul alegerilor autohtone, susţin autorii studiului „10 politicieni în scrutinul electoral din iunie 2007”. Studiul, prezentat miercuri, 3 octombrie, face o analiză a concurenţilor electorali şi programelor a zece dintre foştii candidaţi la funcţia de primar al municipiului Chişinău. De asemenea, a fost cercetat gradul de comunicare politică a acestora şi rezultatele campaniei electorale. Autorii au constatat că electoratul din municipiu devine tot mai sceptic şi mai critic în atitudine şi, totodată, selectiv în alegere. Aceste trăsături ale alegătorilor din capitală îi face să fie mai „imuni” faţă de campaniile manipulatorii proprii oricărui scrutin. Astfel, nici în 2003 şi nici în alegerile din anul curent, nu s-a reuşit impunerea unui „candidat-favorit”, care să cucerească oraşul doar graţie faptului că a beneficiat de susţinere şi promovare soldă. Forma în care au fost promovaţi candidaţii comunişti a fost de fiecare dată suficient de profesionistă pentru a-i proiecta în turul doi, dar niciodată plină de succes pentru a-i face şi învingători, susţin autorii. O altă constatare este că publicul din capitală a însuşit avantajele pe care le comportă dezbaterile electorale. Un candidat care evită dezbaterile televizate, sau care are o prestaţie proastă în cadrul lor, nu poate învinge în cursa electorală. Autorii mai constată că publicul din Chişinău votează în corespundere cu aşteptările pe care şi le-a formulat până la iniţierea campaniei electorale, astfel că este dificilă promovarea umor personaje care îşi fac apariţia publică doar în ajunul campaniei. O altă concluzie formulată de experţi în studiu este că electoratul din Chişinău este suficient de pragmatic şi a dat preferinţă candidaţilor care au avut un mesaj tehnocrat cu identificarea problemelor şi soluţiilor. La alegerile locale din 3 iunie, pentru funcţia de primar al municipiului Chişinău au candidat 19 persoane. În urma turului doi de scrutin, în calitate de primar a fost ales Dorin Chirtoacă, în timp ce contracandidatul său Veaceslav Iordan, susţinut de Partidul Comuniştilor, considerat şi favoritul scrutinului, a obţinut mai puţin de 40% din sufragii.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.