În Republica Moldova, în special la sate, sunt necesare mult mai multe campanii de informare a alegătorilor decât în prezent. Cetăţeanul trebuie chemat nu doar să meargă la vot la o dată anumită, dar şi să fie îndemnat să voteze conştient, să i se explice ceea ce înseamnă un vot conştient. Opinia a fost expusă de către secretarul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte, Nicolae Panfil, la masa rotundă „Educaţie electorală şi metodologii de monitorizare: bune practici şi oportunităţi în ţările Uniunii Europene şi ale Parteneriatului Estic”, transmite Info-Prim Neo. Nicolae Panfil a menţionat că alegătorul trebuie să cunoască care sunt candidaţii, care sunt platformele, care sunt diferenţele dintre acestea. ,,Desigur, este rolul candidaţilor să facă acest lucru. Dar societatea civilă poate organiza la fel de bine sau poate chiar mai bine pe alocuri decât concurenţii electorali dezbateri care să stimuleze acest vot conştient”, a notat Nicolae Panfil. De asemenea, Comisia Electorală Centrală, spune Panfil, ar putea prelua o asemenea practică şi, pe viitor, consiliile electorale de circumscripţie să organizeze dezbateri care ar permite alegătorilor să cunoască mai bine candidaţii. Reprezentantul unei organizaţii neguvernamentale din Ucraina, Alexei Goreţchi, a declarat că multe dintre practicile observatorilor din Republica Moldova şi din Ucraina sunt comune. Şi în Moldova, şi în Ucraina există exit poll-uri şi numărarea voturilor în paralel. Dar, există şi diferenţe. De exemplu, în ceea ce priveşte categoriile din care fac parte observatorii. Alexei Goreţchi a menţionat că observatorii din Ucraina nu pot să fie simpatizanţi ai unui sau altui partid. ,,Un observator trebuie să fie neutru. Poate ar fi cazul ca observatorii să nu fie din aceeaşi localitate”, a exemplificat Alexei Goreţchi. De asemenea, acesta a spus că şi Ucraina ar putea prelua din Republica Moldova unele practici, de exemplu, dezbaterile organizate de ONG-uri în diferite localităţi. Încă o practică interesantă reprezintă campaniile de sensibilizare a opiniei publice şi îndemnul la vot: spoturi video, pliante ş.a., a spus Alexei Goreţchi. Reprezentantul unei organizaţii nonguvernamentale care se ocupă de mai mulţi ani de monitorizarea campaniilor electorale în Georgia, Tamar Kirvalidze, a declarat că situaţia din Republica Moldova şi din Georgia este asemănătoare. Expertul a observat că în Republica Moldova bătrânii au fost foarte activi în cadrul scrutinului, iar tinerii mai puţin. În aceste condiţii eforturile, inclusiv ale societăţii civile, ar fi chemate să încurajeze tinerii să dea dovadă de responsabilitate civică. La eveniment au participat experţi din Estonia, Letonia, România, Ucraina, Georgia, ţări din Parteneriatul Estic şi din Uniunea Europeană. Masa rotundă „Educaţie electorală şi metodologii de monitorizare: bune practici şi oportunităţi în ţările Uniunii Europene şi a Parteneriatului Estic” a fost organizată în cadrul Coaliţiei pentru Alegeri Libere şi Corecte în parteneriat cu Asociaţia European Exchange (Germania). Activităţile desfăşurate în cadrul Coaliţiei se bucură de suportul financiar al Fundaţiei Est-Europeane din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida / Asdi), şi Ministerul de Externe al Danemarcei (DANIDA).