Interviu IPN cu ex-preşedintele Republicii Estonia Arnold Ruutel: Actualmente, Estonia a realizat cel mai mare produs intern brut pe cap de locuitor dintre toate fostele republici ale URSS. Banca Mondială a catalogat economia ţării ca fiind o „economie cu venit mare”, iar Fondul Monetar Internaţional consideră că Estonia dispune de o „economie avansată”. Ţara se află pe primele locuri în lume în termeni de libertate a presei, libertate economică, libertate politică şi educaţie. Salariul mediu constituie în Estonia peste 800 de euro, iar pensia medie – 350 de euro. Ex-preşedintele ţării în perioada anilor 2001-2006, Arnold Ruutel, consideră că societatea estoniană are încă foarte multe de făcut, pentru a atinge nivelul de viaţă din statele dezvoltate, dar tot ce a reuşit Estonia până la ziua de azi a devenit posibil graţie sprijinului Uniunii Europene.
---
- Vizita Dvs. la Chişinău vine după o lună de la vizita preşedintelui actual al Republicii Estonia, Toomas Hendrik Ilves. Este o axiomă că vizitele de asemenea nivel şi cu asemenea regularitate denotă un interes deosebit în relaţiile bilaterale şi, poate, nu doar în cele bilaterale. În ce constă acest interes?
- Ţările noastre se află împreună în Europa, popoarele noastre au avut într-o anumită etapă o istorie comună. Aceasta este cauza pentru care manifestăm interes unul faţă de viaţa altuia. În afară de aceasta, Estonia dispune, la etapa actuală, de o experienţă destul de bună de aderare la Uniunea Europeană. Dat fiind faptul că şi d-voastră, din câte cunosc, planificaţi să aderaţi la UE, consider că şi pe viitor noi vom avea foarte multe lucruri comune pentru a discuta, pentru a ne informa şi a ne ajuta reciproc. Anume pentru aceasta ne aflăm acum în Moldova, pentru a ne întâlni cu oamenii şi a discuta cu ei, pentru a aprofunda colaborarea Estoniei cu Moldova.
- Calea Moldovei spre Europa urmează să traverseze summitul de la Vilnius. Totodată, parafarea Acordului de Asociere cu UE şi semnarea lui ulterioară au vreun rost doar în calitate de primi paşi spre aderarea Moldovei la UE. Credeţi că va reuşi, cât timp îi va trebui?
- Este important că şi UE, la rândul său, inclusiv Estonia, privesc la acest lucru foarte pozitiv. Astfel că de acest proces sunt interesate ambele părţi, iar aceasta înseamnă că, urmare a parafării Acordului, se creează premise suplimentare pentru soluţionarea mai multor chestiuni în scopul ca Moldova să-şi poată accelera dezvoltarea sa. Eu sunt dispus foarte pozitiv în legătură cu perspectiva aderării Moldovei la UE.
- Aţi vorbit despre experienţa Estoniei de aderare la UE, în ce măsură este aplicabilă experienţa estoniană în condiţiile Moldovei?
- Consider că d-voastră puteţi beneficia de experienţa Estoniei în foarte multe domenii. Ce-i drept, în etapa iniţială, posibilităţile noastre au fost altele decât ale d-voastră, pentru că noi, în mod practic, ne-am pregătit pentru aderarea la UE cu mult înainte de a proclama cursul nostru în mod oficial. Încă în noiembrie 1988 am modificat Constituţia noastră şi am declarat supremaţia legilor Estoniei în faţa celor sovietice. Prin aceasta noi am pus începutul procesului de apropiere a cadrului nostru legislativ de cel european. La ziua când ne-am exprimat în mod deschis dorinţa noastră de a adera la UE şi Bruxellesul a acceptat, noi dispuneam deja de peste o mie şi jumătate de acte compatibile relativ cu legislaţia europeană. Unele precizări şi modificări noi am reuşit să le efectuăm într-un termen foarte scurt. Eu deţineam la acea vreme funcţia de preşedinte al Sovietului Suprem şi am invitat pentru a colabora în acest sens nu numai reprezentanţii forţelor politice, dar şi pe cei mai de seamă savanţi şi jurişti. Ţările noastre au semnat un Acord, potrivit căruia noi am putea să ajutăm Moldova ca să accelereze acest proces. Astfel că, în ultima instanţă, totul depinde de felul în care d-voastră veţi putea beneficia în mod profesionist, inclusiv de experienţa noastră pentru a apropia cadrul d-voastră legislativ de cel european.
- Estonia s-a pregătit de aderare la UE şi a aderat în perioada în care Dvs. eraţi deja preşedinte al ţării. Ce aspecte ale acestui proces V-au rămas în memorie ca fiind cele mai complicate şi, respectiv, cele mai simple?
- Fireşte, probleme au existat, inclusiv anumite temeri ale unei părţi din populaţie. Dar aceste temeri nu s-au confirmat, nimic negativ nu s-a produs şi noi putem vorbi acum doar de rezultate pozitive ca urmare a aderării la UE. Înainte de aderarea la UE, opinia poporului era precaută, doar 35% susţineau acest curs. Dar când am explicat poporului acest lucru, iar cu jumătate de an înainte de aderare am desfăşurat un referendum, iată atunci deja 67% din populaţie a susţinut aderarea noastră la UE. La ora actuală, deja peste 70% din populaţie percep pozitiv participarea ţării la UE. Iată de ce este întru totul real să te asiguri de sprijinul poporului, dacă discutaţi cu el în privinţa temerilor, problemelor şi beneficiilor.
- Conform surselor internaţionale, Estonia a realizat cel mai mare produs intern brut pe cap de locuitor dintre toate fostele republici ale URSS. Banca Mondială a catalogat economia ţării d-voastră ca fiind o „economie cu venit mare”, iar FMI consideră că d-voastră dispuneţi de o „economie avansată”. Organizaţia Naţiunilor Unite clasifică Estonia drept „ţară dezvoltată” cu un Indice al Dezvoltării Umane foarte ridicat. Ţara se află pe primele locuri în lume în termeni de libertate a presei, libertate economică, libertate politică şi educaţie. În ce măsură a contribuit aflarea ţării în cadrul UE asupra acestor înalte performanţe sau obţinerea lor a fost posibilă şi în afara acesteia?
- Indicii respectivi sunt, desigur, pozitivi, dacă ar fi să-i comparăm cu alte regiuni ale lumii, dar noi înşine suntem încă departe de a fi satisfăcuţi, este necesar să soluţionăm încă foarte multe lucruri, pentru a perfecţiona şi a reforma în continuare societatea noastră. Vorbind de cele realizate, eu consider că lucrul acesta a fost real doar în componenţa UE. Aceasta din cauza că dezvoltarea oricărei ţări depinde, în principal, de chestiunea resurselor financiare, care se răsfrânge asupra dezvoltării economiei, educaţiei, ştiinţei şi a. m. d. Acest sprijin îl acordă Estoniei UE. Pe parcursul celor aproape zece ani de zile noi am beneficiat aproximativ de 0,7 miliarde de euro pe an. Este o sumă destul de solidă, care lucrează pentru dezvoltarea ţării noastre după jumătate de secol de bătaie a pasului pe loc, ca să nu spun altfel. Cu alte cuvinte, UE ne-a ajutat foarte mult şi ajutorul acesta sporeşte în continuare. Eu consider că noi trebuie să fim recunoscători anume UE. Astfel, noi am putea vorbi şi despre unii indicatori cu privire la dezvoltarea economiei noastre, iar unii dintre aceştia se apropie de indicatorii mondiali. Să luăm, de exemplu, agricultura, căci eu am fost cândva rector al Academiei Agricole şi pentru mine este foarte apropiată starea de lucruri din această ramură. Pe timpurile sovietice, cantitatea medie de lapte obţinută timp de un an de zile în Estonia de la o vacă furajată constituia 3,5 mii litri, iar actualmente aceste mulsori se apropie de 9 mii de litri. Iar fermele mari, care au un şeptel de 1000-1500 de capete, obţin chiar şi câte 10-11-12 mii de litri de lapte de la o vacă. Indicatorii aceştia fac parte din primii zece indicatori mondiali din acest domeniu.
- Ceea ce am vorbit până acum se referă la ţară, la statul Republica Estonia. Dar ce a obţinut estonianul simplu de la aflarea lui şi a ţării sale în UE în aceşti aproape 10 ani? În particular, toţi estonienii îşi găsesc de lucru acasă sau sunt nevoiţi, ca şi moldovenii, să-şi câştige bucata de pâine prin străinătăţi? Ce salariu mediu şi ce pensie medie au estonienii europeni?
- În Estonia locuiesc 1,3 milioane de oameni, mai puţin de 10% dintre aceştia muncesc în agricultură. Astfel că, din 2004, când am aderat la UE, şi până în 2013, agricultura a beneficiat de 1,5 miliarde de euro. În aceeaşi perioadă de timp, din diverse fonduri ale UE, am primit pentru necesităţile studenţilor, ale educaţiei în general, ale ştiinţei, pentru dezvoltarea inovaţiilor peste 900 milioane de euro. Noi putem privi la aceste mari sume de bani prin prisma dezvoltării ramurilor economiei, dar le putem privi şi prin prisma oamenilor obişnuiţi, care muncesc în aceste ramuri. Este vorba de condiţiile lor de muncă, de salariile lor. Apropo, salariul mediu constituie în Estonia peste 800 de euro, iar pensia medie – 350 de euro.
- Timp de doi ani, Agenţia noastră de presă desfăşoară un ciclu de dezbateri publice privind cultura politică în societatea moldovenească. O facem pentru că nivelul general al culturii politice ni se pare încă foarte scăzut, ceea ce se răsfrânge asupra situaţiei actuale şi perspectivei politice a ţării, dar şi asupra standardelor de viaţă, în consecinţă. Despre cultura politică din ţara dvs. se vorbeşte ca despre una avansată şi stabilă. Cum aţi reuşit, cum să reuşim şi noi?.
- Societatea noastră a reuşit să soluţioneze cele mai stringente probleme politice ale sale, care ţineau de dobândirea independenţei, precum şi de dezvoltarea ulterioară, în mod civilizat, fără nicio victimă. Acest stil este caracteristic şi pentru relaţiile din politică, pentru contactele dintre partidele politice. Noi putem discuta mult în contradictoriu, dar deciziile le adoptăm pe o bază cu adevărat umană. Aceasta este una dintre principalele condiţii ale constituirii mediului nostru politic.
- După obţinerea independenţei, Estonia s-a implicat activ în diferite formule de cooperare internaţională multilaterală, inclusiv la nivelul Ţărilor Baltice şi al Ţărilor Nordice. Se afirmă că acest comportament i-a asigurat în mare măsură ritmul foarte avansat de modernizare a ţării pe plan intern şi de acceptare la structurile europene, pe plan extern. Până nu demult, Republica Moldova avea relaţii destul de proaste până şi cu vecinii săi, poate, în special, cu vecinii. Mai poate recupera ea ceva, de unde se poate aştepta ea la manifestări de solidaritate internaţională cel mai mult în calea ei de modernizare şi europenizare?
- Atunci când ne-am redobândit independenţa, noi am creat împreună cu vecinii noştri Consiliul Baltic, în cadrul căruia am colaborat foarte intens. Împreună cu lituanienii şi letonii am adoptat 96 de hotărâri şi declaraţii, adresate tuturor şefilor de state ale lumii. Am desfăşurat o colaborare foarte strânsă şi cu Ţările Nordice, cu care am extins foarte puternic nu numai relaţiile politice, dar şi cele economice. Dacă la început întregul nostru comerţ era orientat spre Uniunea Sovietică, ulterior spre Rusia, apoi foarte repede noi ne-am reorientat spre ţările europene. Cât priveşte Rusia şi alte republici post-sovietice, comerţul nostru cu ele constituie ceva mai mult de 10 la sută. În acest domeniu s-au produs modificări foarte serioase şi UE ne-a ajutat foarte mult în dezvoltarea economiei noastre. În primul rând, în ceea ce priveşte sporirea calităţii, dat fiind faptul că piaţa europeană recunoaşte doar mărfurile calitative. Pe această cale poate merge şi Moldova, primind ajutor de la Uniunea Europeană. Moldova poate conta pe UE.
- Ultimele trupe militare ruseşti au părăsit Estonia în august 1994, peste trei ani de la obţinerea independenţei. De ce ţara dvs. a reuşit să facă acest lucru, iar Republica Moldova nu a reuşit nici peste 22 de ani? Care să fie diferenţa?
- Situaţia este diferită, ţările, de asemenea, sunt diferite. Şi în Estonia au existat forţe, care, la începutul anilor 90, au dorit „să muşte” o bucăţică din Estonia şi să fondeze acolo o autonomie. Slavă Domnului, lucrul acesta nu le-a reuşit. Anume în aceasta şi constă cea mai mare diferenţă dintre Estonia şi Moldova. Au existat oameni, care la început nu concepeau ideea statului estonian independent, nu erau siguri de sine în faţa statului estonian, iar pe de altă parte, nutreau o nostalgie după Uniunea Sovietică. Ei nu se puteau decide. Acum foarte mulţi dintre aceştia au adoptat cetăţenia estoniană. Ceea ce înseamnă că ei percep statul estonian şi beneficiază de toate privilegiile, pe care le acordă Estonia şi Uniunea Europeană.
Consemnare: Valeriu Vasilică, IPN
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Dacă UE nu e, nimic nu e” sau AIE învaţă să-şi aştearnă patul?
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc - 2
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc
- Info-Prim: 14 ani de căutare de sine, cu o distrugere la mijloc
- Microbusiştii acţionează iraţional sau prea raţional
- Igor Corman: Să înţelegem interesul Germaniei pentru a realiza interesul Moldovei
- Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf, însărcinat cu afaceri leton
- În cinci ani se poate schimba cardinal viaţa ţării, diplomat georgian
- Cea mai mare reuşită şi cel mai mare pericol pentru Moldova
- Exclusiv: Lituania îi acordă Moldovei perspectiva de membru al UE, Irena Degutienė, preşedinta Seimului lituanian
- Moldova va trebui să demonstreze că este capabilă să implementeze legile legate de regimul liberalizat de vize, Sergiu Ostaf
- Integrarea europeană a moldovenilor văzută din ...China
- AIE: Victorie cu iz de înfrângere
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Microfonul – unul din puţinii duşmani ai radiojurnalistului Gheorghe Danu
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Pentru Moldova există riscul ca o persoană să devină mai puternică decât cetăţenii, Kalman Mizsei
- Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova
- Nici un proiect politic major nu e posibil în lipsa conştiinţei etnice limpezi şi a identităţii civice puternice, Marius Lazurca
- PCRM şi-a ratat şansa de declanşare a alegerilor parlamentare anticipate
- Plus-minus 2,5 motive pentru care Zinaida Grecianîi să poată fi aleasă preşedinte
- Cu Kalaşnikov sub trenci sau AIE: „pe viaţă şi pe moarte”, cu asistenţi - 2
- Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel
- „La sigur, toamna politică în Moldova va fi una „fierbinte”, chiar „aridă”, Ion Tăbârţă
- Anul 2011 – Anul Muchiei de Cuţit, Valeriu Vasilică
- „Forţa transformatoare a Europei constituie cea mai puternică resursă pentru modernizarea Moldovei”, Kalman Mizsei
- Puşca din cui a împuşcat. Nu a omorât pe nimeni. Deocamdată...
- Moldova, fără duşmani interni - II
- Moldova, fără duşmani interni
- PCRM pregăteşte Marea Revoluţie Socialistă din ... Toamnă
- Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră
- „Este necesar să se înceapă pregătirea societăţii pentru eventuale compromisuri cu bătaie lungă în procesul de reglementare a diferendului transnistrean”
- Igor Dodon: „În Chişinău va începe o viaţă nouă, ascendentă, plină de realizări”
- De ce a trebuit „muşcat” ambasadorul UE în Moldova Dirk Schuebel?
- Rezultatele alegerilor locale la Chişinău: lupul a intrat în stână
- O zi ideală pentru diversiuni şi provocări electorale. Analiză Info-Prim Neo
- Câţi viitori primari vor merge la Bruxelles? Analiză Info-Prim Neo
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Viitorii primari ai capitalei în rol de cerşetori obraznici. Analiză Info-Prim Neo
- Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director CReDO
- Diagnosticul americanilor: guvernarea comunistă a fost nedemocratică. Analiză Info-Prim Neo
- Autorităţile demonstrează interes corporativ de a nu permite dezvoltarea şi finanţarea organizaţiilor societăţii civile. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Ce au în comun trânta moldovenească şi Internetul? Interviu Info-Prim Neo cu doctorul în ştiinţe Serghei Busuioc, decanul facultăţii de pedagogie la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport,
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- Recidive periculoase. Analiză Info-Prim Neo
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Subordonare prin unificare. Comentariu Info-Prim Neo
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I