Evenimentele electorale sunt mediatizate preponderent prin intermediul știrilor, iar cele mai multe materiale care au vizat direct sau indirect alegerile și campania electorală au publicat Noi.md și Timpul.md, cele mai puține – Gagauzinfo.md, arată primului raport de monitorizare a presei online în perioada și campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie. Raportul a fost realizat de Asociația Presei Independente (API) şi prezentat de Aneta Gonţa, expert API, la o conferință de presă la IPN.
Aneta Gonţa a precizat că au fost monitorizate portalurile: Actualităţi.md, Agora md, Găgăuzinfo.md, Kp.md, Newsmaker.md, Noi.md, Realitatea.md, Sputnik.md, Timpul.md şi Unimedia.info. Potrivit raportului, în primele 10 zile ale lunii iunie, Actualitati.md și Kp.md au avut un comportament editorial asemănător, fiind atestată o promovare a concurentului BeCS și a exponenților PSRM. În același timp, ambele publicații au plasat PAS, dar și pe președinta Republicii Moldova, Maia Sandu, în contexte defavorizante în materialele publicate. În cazurile acuzațiilor sau insinuărilor, replica celor vizați a lipsit. Noi.md, Sputnik.md, deși au acoperit un spectru mai larg al evenimentelor cu caracter electoral, au manifestat mai multă simpatie pentru concurentul electoral BeCS, dar și o atitudine critică și defavorizantă în raport cu PAS.
Gagauzinfo.md a acordat puțină atenție subiectelor electorale. Deși o tendință clară de favorizare sau defavorizare a concurenților electorali nu a fost conturată, în cazul PAS s-a atestat o ușoară defavorizare, iar concurenți ca Partidul Politic Șor (PPȘ), Partidul Politic Democrația Acasă (PPDA) sau BECS au apărut mai mult în contexte care i-au favorizat. Unimedia.info a prezentat, numeric, PAS mai des neutru, dar şi în context care l-a devaforizat. BECS a fost prezentat în context defavorizant și neutru, iar PPDA a beneficiat de cele mai multe articole favorizante în comparație cu alți concurenți. Câteva materiale se pretează la categoria publicitate electorală, dar nu sunt marcate astfel, și au apărut în fluxul general de știri, mai constată autorii.
Agora.md și Newsmaker.md au avut, per ansamblu, o politică editorială relativ echilibrată în mediatizarea subiectelor cu caracter electoral direct sau indirect. Materialele au fost în majoritatea cazurilor echidistante, dar imaginile video anexate în mai multe cazuri au conținut elemente de favorizare sau defavorizare a anumitor concurenți electorali.
Și Realitatea.md a mediatizat relativ echilibrat evenimentele electorale, anumite imagini video fiind favorabile sau defavorabile anumitor concurenți electorali. De asemenea, au fost atestate câteva cazuri de texte cu un conținut publicitar, care însă nu au fost marcate corespunzător.
„Timpul.md a avut o politică editorială tendențioasă, evenimentele electorale și concurenții fiind prezentați selectiv și cu o atitudine lipsită de echidistanță jurnalistică. Publicația a susținut deschis și a favorizat masiv concurentul electoral Alianța pentru Unirea Românilor (AUR), manifestând un comportament ostil față de alți concurenți”, se arată în raport.
Monitorizarea are loc în cadrul Coaliției pentru Alegeri Libere și Corecte și va continua până în ziua alegerilor. API va prezenta rapoarte după fiecare zece zile de campanie. Proiectul în care este efectuată monitorizarea este finanțat de National Endowment for Democracy (SUA).