Este nevoie de vizibilitate pentru ca societatea să aibă încredere în ONG-uri, sociolog
Practic o treime din populaţie nu ştie ce este o organizaţie nonguvernamentală şi cu ce se ocupă. Pentru a schimba percepţiile societăţii faţă de organizaţiile neguvernamentale este nevoie ca acestea să aibă o mai mare vizibilitate, a declarat pentru Info-Prim Neo sociologul Doru Petruţi, directorul Institutului de Marketing şi Sondaje IMAS.
Societatea are nevoie să ştie cât mai multe despre ONG-uri, să se informeze, să vadă detalii din munca acestor organizaţii şi după aceea se poate vorbi de implicare. Doru Petruţi a declarat că, deocamdată, doar 3-4% din populaţie se implică în astfel de organizaţii, făcând muncă de voluntariat. Acest indicator este mic în comparaţie cu România sau alte state din Europa.
„Sunt percepţii negative la modul că ONG-rile spală bani, nu sunt transparente, nu se ştie ce se întâmplă cu banii donaţi şi acestea vin pe un fond de neîncredere. Odată ce ele (ONG-urile) vor avea o vizibilitate mai mare, şi percepţia publică se va schimba. Acum nivelul de credibilitate este de 12%”, a comunicat directorul IMAS.
Societatea trebuie să cunoască că ONG-urile apără drepturile, ajută anumite grupuri defavorizate, intervin acolo unde statul nu poate asigura un sprijin suficient, rezolvă multe probleme pe care statul le lasă la o parte. Populaţi trebuie să înţeleagă că organizaţiile societăţii civile oferă un echilibru foarte bun. Fără ele există riscul să se ajungă la lipsa de democraţie, a subliniat Doru Petruţi.
Sociologul a mai spus că pe parcursul acestui an ONG-urile au devenit mai active pe fondul democratizării şi accesului în mass-media după alegerile din iulie 2009. „Acestea merg mână în mână pentru că, fără vizibilitate, reacţiile societăţii civile nu au cum să fie încurajate”, a menţionat Doru Petruţi.
În câteva săptămâni, IMAS, la comanda unui ONG, va publica un studiu legat de comportamentul filantropic şi spiritul asociativ al societăţii civile.