Este necesară şi posibilă schimbarea modalităţii de plată a TVA
Lipsa cadrului legislativ eficient este una din cauzele care împiedică Serviciul Fiscal de Stat (SFS) să sancţioneze firmele-fantomă şi să elimine acest fenomen. Deşi Curtea de Conturi (CC) a recomandat repetat în rapoartele sale să fie elaborat şi promovat un proiect de modificare a legislaţiei în acest sens, lucrurile nu s-au mişcat din loc, se menţionează în Raportul auditului administrării veniturilor publice de către SFS în anul 2012.
„În schimb, creşte lista firmelor-fantomă înregistrate în sistemul de evidenţă informaţională a SFS. Din 2003 şi până în prezent, în această listă au fost incluşi 1320 agenţi economici. În 2011, au fost identificate 36 de firme - fantomă, care au completat lista, 86% din aceste sunt din municipiul Chişinău. Prejudiciul adus de acestea bugetului este foarte mare, a specificat Tudor Suhan, şef de direcţie la CC, care a prezentat Raportul de audit.
El a spus că, deşi numărul firmelor - fantome în 2011 s-a redus faţă de cel înregistrat în 2010 (63 firme), prejudiciul adus bugetului este mai mare şi constituie 287 mln lei, faţă 263 mln lei în 2010.
Gheorghe Cojocaru, şef-adjunct al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, a relevat că proiectul de modificări a legislaţiei este în curs de elaborare. Acest proiect va propune impozitarea inversă, adică schimbarea subiecţilor impunerii, astfel ca TVA să fie plătită nu de firmele care livrează, dar de cele care cumpără. În acest caz, întreprinderile care achiziţionează - plătitoare de TVA, va vor face transferurile pentru TVA concomitent cu plata pentru marfă, conform facturii.
În opinia sa, după adoptare, această modificare, nu va fi necesar să fie aplicată la toate tipurile de livrări, ci doar la cele care presupun un anumit risc de evaziune fiscală, de exemplu, la livrările de materie primă secundară, materie primă agricolă, mărfuri gajate şi în alte cazuri.