Circa 400 de elevi și 100 de profesori din Cahul și Ungheni au creat proiecte STEAM cu ajutorul inteligenței artificiale generative. Cu suportul Uniunii Europene, a fost lansat un curs digital dedicat fortificării cunoștințelor cadrelor didactice în utilizarea Inteligenței Artificiale Generativă, implementat de UNICEF, transmite IPN.
Unul dintre proiectele STEAM este „Femei în știință: Inspirație pentru viitor”, realizat de Gimnaziul „Gheorghe Asachi” din satul Cucoara, raionul Cahul. Autorii și-au propus să abordeze problema prezentării insuficiente a realizărilor femeilor în domeniul științific reflectat în curriculumul școlar, fapt ce contribuie la menținerea stereotipurilor de gen în rândul elevilor.
Un alt proiect STEAM „EcoRevista Agro-Tur Sculeni”, dezvoltat de Liceul Teoretic Sculeni, raionul Sculeni, și-a propus să educe elevii din clasa a VIII-a cu privire la importanța agroturismului în dezvoltarea durabilă a comunității locale, explorând conceptele și practicile agroturismului printr-o abordare STEAM.
Proiectul STEAM „Plantăm copaci pentru viitor” realizat de Liceul Teoretic „Elada” din satul Măcărești, raionul Ungheni, a abordat problema degradării calității aerului în localitate.
Bunele practici și succese obținute de elevi și profesori pe parcursul implementării proiectelor STEAM au fost publicate într-o carte.
În cadrul evenimentului de totalizare a proiectului, a fost lansat un nou curs digital dedicat cadrelor didactice din Moldova. Cursul „Inteligența Artificială Generativă în educația STEAM și centrarea pe elev” urmărește formarea profesorilor în adoptarea unor metode inovatoare de predare și învățare prin intermediul tehnologiilor digitale, inclusiv Inteligența Artificială Generativă, pentru a crește interesul elevilor față de învățare.
Jan Demitovits-Mekelainen, ofițer programe la Delegația Uniunii Europene în Republica Moldova, a declarat că Uniunea Europeană va continua să sprijine digitalizarea și transformarea educațională în Republica Moldova, oferind numeroase oportunități pentru elevi și profesori. Acesta a încurajat cadrele didactice din Moldova să exploreze activ noul curs digital creat și să-și dezvolte abilitățile digitale în Inteligența Artificială Generativă.
Irina Gîncu, ofițer programe de educație UNICEF Moldova, consideră că participarea elevilor și profesorilor în aceste proiecte STEAM este un exemplu cum educația poate deveni un catalizator al schimbării pozitive în comunitate.
Proiectul „Consolidarea practicilor inovative de predare-învățare centrate pe elev în școlile din regiunile cheie: Ungheni și Cahul prin utilizarea tehnologiilor digitale și proiectelor STEAM”, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de UNICEF, a fost dezvoltat sub egida Ministerului Educației și Cercetării, în cadrul programului EU4Moldova: Regiuni-cheie. Activitățile proiectului sunt realizate în parteneriat cu Asociația Națională a Companiilor TIC (ATIC), în perioada 15 septembrie 2023 – 30 iunie 2024.